Versailles

EMBV 02 december 2023
In “Versailles” vertelt Johan Op de Beeck over het bouwen en verbouwen van Versailles door de eeuwen heen. Iedereen heeft vast wel van dit paleis of Kasteel gehoord. Gebouwd voor koning Louis XIII. Zijn zoon Louis XIV breidde het uit tot een reusachtig bouwwerk in een 800 hectare groot domein. Daarnaast was Versailles bekend om zijn weelderige hoffeesten en strenge protocol. Louis XIV was daar een meester in zo lezen we in het boek. Sinds 1792 is Versailles een nationaal museum, dat tot op de dag van vandaag duizenden bezoekers per dag trekt.

Het boek vertelt niet alleen de uitgebreide geschiedenis van het Kasteel Versailles, maar er wordt ook aandacht besteed aan de inrichting, de architecten, het personeel en zo zijn er meer zaken te benoemen. Daarnaast is er ook ruimte voor de politieke omstandigheden, de privé-omstandigheden van de bewoners en wat het allemaal kostte om Versailles te maken naar de wens van Louis XIV…

Echter, niet alleen de pracht en praal worden besproken, ook de neergang van de Franse Monarchie en van Versailles zelf… Het boek bevat ook een duidelijk overzicht van alle architecten en uitbreidingen van het kasteel. Waarbij het boek eindigt met een overzicht van alle staatsvormen sinds het ontstaan van Versailles.

Versailles is een boeiend en interessante boek, waar de geschiedenis zeer gedetailleerd wordt verteld. Tel daarbij de vele illustraties. Zo zien we in kleur prachtige portretten van de monarchen die in Versailles een rol hebben gespeeld, maar ook vele kleurenfoto’s van het paleis zelf ( naast de vele zwart/ wit afbeeldingen). De ruim tweehonderd jaar dat er geen monarch meer resideert, behandelt de auteur wel, maar niet zo uitvoerig als in de glorie tijd van Versailles, dat voelt een beetje als op sneltreinvaart naar het einde toe.

Slotconclusie : Een boek dat de lezer veel leert over het Kasteel Versailles en zijn bewoners. De auteur getuigt van de nodige kennis wat zich uit in een gedetailleerd verslag met heel veel namen die soms een belletje doen rinkelen, maar vaak ook niet. Maar je leest om te leren zeg ik altijd en daar is de auteur zeker in geslaagd ! Zeker een aanrader voor wie zich interesseert in de Franse Geschiedenis.

Meer recensies van EMBV