Willem van Oranje

EMBV 27 februari 2024
Willem van Oranje, de Vader des Vaderlands, het lijkt wel of er ontelbare aantallen boeken over hem zijn geschreven…. Eentje daarvan het boek van Auteur Jaap ter Haar. Een boek dat is uitgebracht in de jaren 80 van de vorige eeuw als ik me niet vergis.

Wie was dan Willem van Oranje ( dit voor degene die er niet zo in thuis zijn..) : Willem van Oranje of onder zijn bijnaam beter bekend als Willem de Zwijger, was een staatsman en legeraanvoerder die een sleutelrol speelde in de ontketening van de Tachtigjarige Oorlog en de grondlegging van de hieruit ontstane Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.

Het is een boek met een hardcover en telt rond de 175 pagina’s. Het is een biografie over het leven van Willem van Oranje. Het geeft een beschrijving van het verloop van de Tachtigjarig Oorlog en de rol van Willem van Oranje daarin tot 1584, toen de prins in Delft werd vermoord. Niet alleen wordt er uitgebreid over Willem van Oranje geschreven. Als je het namelijk over Willem van Oranje hebt, dan ontkom je zeker niet aan Filips II en Alva. Ook over deze personen kom je het boek het nodige te weten, net als andere landsheren.

Het boek bevat vele illustraties in kleur en zwart-wit. Dat maakt het boek zeker aantrekkelijk. Het boek leest als een roman weg, wat inhoud dat het lekker vlot leest. Toch moet mij wel iets van het hart : De auteur gebruikt enkele keren het woord ” kanker ” in zijn uitdrukkingen. Ik vind dat persoonlijk zeer ongepast, daar kun je best andere woorden voor vinden. Dit hoort niet in dit boek ( of eigenlijk nergens, dat gebruik je niet als werkwoord of scheldwoord..) De auteur stond bekend als historicus, wel dan zou die toch wel beter moeten weten.. Het maakt wel dat het boek daalt in niveau..

Samengevat : Een leuk boek over Willem van Oranje, maar daar blijft het dan wat mij betreft wel bij.

Meer recensies van EMBV