Bruggen bouwen

Emma 15 mei 2021
“In the beginning, there was one murderer, one mule and one boy, but this isn’ t the beginning”. Zo begint Markus Zusak zijn eerstvolgende boek na het daverende succes van “The book thief”. Zoals hij het zelf omschreef, met succes komt de nieuwe uitdaging: kun je ook met hoge verwachtingen een nieuw boek schrijven zoals het geschreven moet worden?

We lezen vanuit het perspectief van Matthew, de oudste broer uit een gezin van vijf. We lezen wat hij heeft meegemaakt, maar hij is ook de alwetende verteller, die je meeneemt naar de belevingswereld van de andere broers en hun ouders. Zoveel personages brengt het risico met zich mee dat de diepgang verloren gaat, maar juist in dit boek wordt elk personage uitgediept. Zusak is er meesterlijk in geslaagd om ieder personage uniek te maken, met eigen drijfveren, ambities en keuzes. De schoonheid in verschillen tussen mensen weet hij daarmee prachtig weer te geven.

Het verhaal is een toren, gebouwd van blokjes in tien verschillende kleuren, die elk een eigen verhaallijn voorstellen. Als lezer krijg je elke keer een andere kleur blokje aangereikt, die uiteindelijk versmelten tot een meesterwerk. Zusak is erin geslaagd om je als lezer elke keer genoeg informatie te geven om in het verhaal opgenomen te worden, maar tegelijkertijd word je elke keer weer verbaasd. Het laat prachtig zien hoe een verhaal al eindig lijkt te zijn, maar toch zoveel meer diepte kan bevatten, dat er zoveel meer gebeurtenissen een rol hebben gespeeld.

Het boek is opgebouwd uit 8 delen, elk deel met een eigen rode draad, waarin we kennismaken met het verleden, het heden en de toekomst van de broers. De verhalen worden verbonden door onwaarschijnlijke objecten en dieren: een muilezel, een typmachine, een knijper. Alles bouwt op naar het einde, waar we zien hoe bruggen zowel letterlijk als figuurlijk worden gebouwd. Om mensen te verbinden, om doelen te bereiken, om te leren wat het belangrijkst in het leven is.

Wat zo mooi is aan het verhaal zijn de vele thema’s die terugkomen en hoe je je daar als lezer mee kunt identificeren. Vriendschap, liefde, verlies, ambitie (ten koste van alles), leven en laten leven. Daarnaast laat het zien hoe het leven altijd, altijd, altijd weer tot een nieuw begin kan leiden.

Beginnen met lezen is nogal overweldigend, maar terugkijkend is elk element belangrijk en lijkt elke zin een belangrijke toevoeging tot de urgentie van het verhaal. Al met al een prachtig boek: geweldig geschreven en elke zin telt.

Meer recensies van Emma