Uniek verhaal met veel verassingen, maar ook teleurstellingen

Emma 19 april 2020
Nadat het tweede boek van Peter Buwalda langer op zich liet wachten en de recensies het boek vervolgens omschreven als “een wervelende tweede roman” (Arjan Peters, de Volkskrant) en “De nieuwe peter buwalda is geweldig, meeslepend en maakt hongerig naar meer” (NRC), groeide de nieuwsgierigheid naar deze roman. Tijd om kennis te maken met Ludwig en Isabelle in dit omvangrijke boek.

Wat meteen opvalt is dat de verschillende verhaallijnen in dit boek meesterlijk vervlochten zijn, waarbij zowel sprongen in de tijd als tussen personages elkaar op grote snelheid afwisselen. Zo leren we eerst Ludwig kennen, die zich staande probeert the houden in dienst van Shell. Het lot bepaalt dat hij daar Johan Tromp ontmoet, die het helemaal gemaakt heeft in de oliebusiness, en er vervolgens achter komt dat dit mogelijk zijn vader is, die hij nooit ontmoet heeft. Tegelijkertijd maken we ook kennis met Isabelle, een journaliste die niet terugdeinst om haar verhaal te krijgen. Zowel Ludwig als Johan zullen hier achter komen. Langzaam komen hun verhalen allemaal samen.

Dat was ook meteen het eerste gevoel na het lezen van het boek, dat het verhaal zich erg langzaam ontwikkelde, terwijl de personages voor mijn gevoel niet beter uit de verf kwamen. De spanning wordt in het begin goed opgebouwd, als de gaten in kennis van de lezer nog erg groot zijn, maar dit komt tot een punt waarop de richting in het verhaal mist. De vele scenes waarin de seksuele verlangens van de verschillende personages wordt uitgelicht, bereikt een punt waarop het niet meer relevant lijkt voor het verhaal, en ik vooral het idee had dat de boodschap nu wel duidelijk was.

Gelukkig was er ook veel wat wel indruk maakte. Door het verhaal zowel vanuit Ludwig als Isabella te vertellen, komen beide personages heel dichtbij. Op de momenten dat hun levens bij elkaar komen, is het fantastisch om hun beide ervaringen te lezen, waarin prachtig duidelijk wordt hoe verschillend de kijk op het leven en alle nieuwe ervaringen kan zijn. Daar slaagt Buwalda gedurende het hele boek in, om elk personage een unieke persoonlijkheid te geven en ieders keuzes echt deel uit te laten maken van hun identiteit. Door het scala aan personages komt ook een groot aantal thema’s aan de order: van familiebanden tot gezinsdynamiek, hoe de jeugd allesbepalend is in ontwikkeling, levenskeuzes en het vinden van geluk.

Ook qua originaliteit scoort dit verhaal ontzettend goed. Wie had gedacht dat een oliemagnaat die carriére boven alles stelt, een journaliste op zoek naar een primeur, een broer op zoek naar muziek en Ludwig, op zoek naar zichzelf, elkaar vooruit konden brengen. Vanaf het begin is duidelijk dat deze complexe puzzel heel veel moeilijkheden op gaat leveren, maar houden het lang spannend hoe alle elementen van het verhaal uiteindelijk bij elkaar gaan komen.

Al met al een origineel, vernieuwend boek, met veel verrassingen, maar ook een aantal teleurstellingen. Ik ben er nog niet uit of dit naar meer smaakt, alhoewel de nieuwsgierigheid naar de wendingen die het vervolg zou kunnen nemen wel aanwezig is. Dus wie weet dat het vervolg ook een kans krijgt.

Meer recensies van Emma