Joan - Katherine J. Chen

EmmelieArents 09 december 2022 Auteur
Toen ik dit boek zag blinken in de brochure van Boekerij, wist ik meteen dat ik hem in handen moest hebben. Franse geschiedenis én een sterke vrouw in de schijnwerper? Dat kon ik niet missen.

Het verhaal begint met de tienjarige Joanne, die opgroeit op een boerderij in Domrémy.
Haar vader heeft losse handjes en maakt haar jeugd tot een hel. Gelukkig bieden haar zus en hond troost.
Deze jonge jaren van Joanne beslaan het eerste derde van het boek (wat best veel is). Tegen al mijn verwachtingen in was het ook mijn favoriet stuk van het boek.

Dan is Joanne plots zeventien. Ze komt in dienst van de koning, wordt zelfstandig en gaat haar eigen boontjes doppen. Ze toont geen angst en deinst er niet voor terug haar mening te delen.
Ze mengt zich in de oorlog en trekt moedig ten strijde. Het maakt Joanne niet uit wat anderen zeggen. Zij is geen gewone vrouw.

In dit tweede deel miste ik de opbouw van relaties. Joanne spreekt wel over 'mijn vrienden', maar die vriendschappen heb ik nooit gevoeld.
De naslag ligt voornamelijk op Joanne - wat natuurlijk logisch is! - maar daardoor miste ik wel enige diepgang van de andere personages. Deze kwamen voor mij niet genoeg tot leven.
Ook de vechtscènes had ik graag wat uitgebreider gezien.

Ik was ook wel een beetje teleurgesteld in het einde, want het verhaal stopt voordat Joanne haar lot ondergaat.
Iedereen weet natuurlijk hoe het eindigt, maar toch vond ik dit een gemiste kans. Ik had graag gelezen over haar proces en executie.

Ik heb genoten van mijn leeservaring en raad iedereen aan om dit boek te gaan lezen.
De schrijfstijl van J. Chen is mooi en leest vlot. Het middeleeuws Frankrijk wordt levendig en realistisch neergezet. Je wordt uiteraard helemaal ondergedompeld in het verleden.

Joanne is een sterk en bijzonder figuur. De pakkende momenten, vooral in het begin van het boek, maken je woedend.
Deze kun je niet laten liggen.

Dank aan Boekerij voor het recensie exemplaar!

Meer recensies van EmmelieArents