Ketting van Goud

EmmelieArents 15 oktober 2021 Auteur
Wat is de limited edition van dit boek een pareltje geworden. Ik was enthousiast om Cassandra Clare eindelijk een kans te geven. Dit is namelijk mijn eerste ervaring met deze auteur. (Ik weet het, maar beter laat dan nooit).

Gelukkig heb je geen voorkennis nodig om van dit boek te kunnen genieten. Ik ben er zo ingedoken.

De personages
Wauw, wat zijn het er veel! In het begin wel verwarrend, maar na een poosje went het. Persoonlijk vind ik het fijner om wat minder personages te volgen. Het leek bijna alsof Clare geen keuze kon maken. Zelfs naar het einde toe haalde ik sommige van de jongens nog door elkaar, maar ik geef toe, ik ben er geen held in. Voor mij smolten ze allemaal een beetje samen.

De personages zijn goed uitgewerkt en interessant om te volgen. De dialogen vind ik Clare’s sterkste punt. Ze zijn vlot, realistisch en vervelen nooit.

De wereld
Tja, de Schaduwwereld kennen de meeste lezers al. Daar valt dus niet veel op aan te merken. Clare brengt een mooie Londense fantasysetting. Sfeervol!

De verhaallijn
Dit boek is best wel dik, met zijn … pagina’s. Ik begrijp waarom, want het verhaal zelf gaat langzaam. De romantische stukken worden afgewisseld met actiestukken, die toch wel altijd op elkaar lijken (gevechten met demonen). Voor mij had er best wat meer afwisseling mogen zijn.

Ik vond dit boek eigenlijk eerder een romance met fantasy elementen. Er lag veel naslag op de gevoelens die de personages voor elkaar hadden, en daar ging heel wat drama mee gepaard. Vaak werd deze veroorzaakt door misverstanden en miscommunicatie – daar moet je dus van houden.

Schrijfstijl
Veel dialoog, zinnen zijn to the point en eenvoudig. Geen overvloedige beschrijvingen.

Meer recensies van EmmelieArents