Meeslepend, prachtig verhaal

Erika 17 april 2024
Rosa Kusstatscher heeft vanuit het niets met eigen handen een wereldwijd mode-imperium opgebouwd. Maar op een avond, het is 1991, terwijl ze zich voorbereidt op wat ze zelf noemt de belangrijkste ontmoeting van haar leven, twijfelt ze over de juiste kleding en make-up. En ze vertelt haar levensverhaal.

De kleermaakster van Parijs is van begin tot eind een mondelinge vertelling. De 63-jarige Rosa richt zich rechtstreeks tot iemand en ze blikt terug op haar leven, vanaf haar jeugd in Italië tijdens de nazibezetting, en haar vlucht dwars door Europa en Amerika.

Kaufmann schrijft heel onderhoudend, ofwel Rosa vertelt heel onderhoudend, alsof ze vlak naast je zit en je het verhaal vertelt. De titels van de hoofdstukken bestaan steeds uit een voorwerp dat daarin een rol speelt: bijvoorbeeld Steen, Talkpoeder, Zeep, Pincet, Nagellak.

In haar verhaal geeft Rosa uiteraard veel ruimte aan mode, aan haar ontwerpen, cosmetica en sieraden, en we volgen haar in haar strijd om een bestaan op te bouwen, in de wereld van armoede en ook glamour. Kaufmann heeft ook behoorlijk research gedaan over de couleur locale van elk land waar Rosa terechtkomt. Haar beschrijvingen komen levensecht over.

Kaufmann schrijft meeslepend. Het verhaal is uitsluitend vanuit Rosa’s perspectief, we voelen in alles met haar mee. Met al haar pijn en haar vreugde, haar schuldgevoel en twijfels, maar ook haar zelfinzicht dat groeit, het besef dat haar keuzes op anderen heeft gehad. De auteur slaagt er op ongeëvenaarde wijze in om de lezer bij Rosa betrokken te raken.

Kaufmann houdt ons in de de ban met de twee vragen die tot het einde toe blijven hangen. Wat Rosa’s afspraak is en tegen wie ze haar hart uitstort, daarvoor moeten we geduld hebben tot de slotfase van haar verhaal. Ook dat maakt dat je aan dit boek gekluisterd blijft.

De kleermaakster van Parijs is Kaufmanns eerste roman. Dit prachtige verhaal heeft een dusdanige originele insteek dat het de vraag is of ze dit zal kunnen evenaren met een volgend boek. De verwachtingen zijn hoog gespannen.

Deze recensie staat ook op Indeboekenkast.com

Meer recensies van Erika