indringend mooi

Erna 11 februari 2020
Kya, zes jaar oud, woont met haar agressieve aan alcohol verslaafde vader in een vervallen hutje in de wildernis van North Carolina. Haar moeder, broers en zussen zijn al gevlucht voor de vader. Op een dag komt ook haar vader niet meer thuis en blijft ze alleen achter bij de meeuwen en de reiger. Als een jonge dorpsbewoner dood gevonden wordt in het moeras verdenkt iedereen Kya. Kya verlangt naar liefde en aandacht. Ze vindt dat bij Tate, ze hebben beiden een fascinatie voor de natuur, maar Tate verlaat haar. Later zoekt ze haar geluk bij Chase met wie ze een relatie krijgt, hij blijkt echter verloofd te en verlaat haar voor die ander.
Een prachtige roman over eenzaamheid, liefde, vertrouwen en wantrouwen en de natuur. De omgeving waarin Kya leeft lijkt ook symbolisch voor haar leven. Het verraderlijke moeras, de bijzondere communicatie met de dieren. Alles op een mooie meeslepende manier beschreven. Je voelt de emoties van Kya en de natuur kan je door de beeldende beschrijvingen bijna zien, voelen en ruiken, Wat een prachtige, originele en indringende roman.
Er lopen twee verhaallijnen door elkaar. Het leven van Kya beschreven in lange hoofdstukken en het onderzoek naar de dood van de jonge man., beschreven in korte hoofdstukken. De dialogen zijn soms wat vreemd, maar dat past ook wel weer bij het boek.

Ik waardeer het met 5 dikke sterren. Een goed geschreven boek met een originele verhaallijn en veel beeldende beschrijvingen.

Meer recensies van Erna