wie kan je vertrouwen?

Erna 08 december 2019
Deze recensie is gemaakt voor Vrouwenthrillers:

Eva Burgers( 1969) is geboren in Voorburg, groeide op in Noordwijkerhout en woont nu in Katwijk. Na de middelbare school is ze zang gaan studeren aan het Koninklijke Conservatorium in Den Haag. Toch koos ze al snel voor de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam. Schrijven gaf haar toen al veel voldoening. Ze werkte als journalist voor diverse kranten. Daarna solliciteerde ze bij de politie en werd uiteindelijk rechercheur bij de afdeling zware criminaliteit. Na 15 jaar stopte ze daarmee. Inmiddels is ze fulltime auteur. Alle ervaringen gebruikt ze bij het schrijven van haar boeken.
Stil is haar eerst misdaadroman voor volwassenen.

Robin Escher is rechercheur bij de Amsterdamse politie, ze werkt er met veel plezier en volle inzet. Op een dag, na een melding van een collega, wordt ze door de Officier van Justitie Allard gevraagd naar seksisme op de afdeling en ze erkend dat er is. Als dit haar collega’s ter oren komt, wordt de sfeer op de afdeling er niet beter op, ze wordt alom tegengewerkt. Ze heeft alleen de steun van haar collega Storm. Als ze dan ook nog documenten mist uit het Argusdossier en vermoedens krijgt dat er een collega niet te vertrouwen is en in contact staat met criminelen, neemt ze ontslag. Ze verhuist naar Den Haag en gaat daar werken als journalist criminaliteit.
Twee jaar later wordt ze onverwacht toch weer betrokken bij de Arguszaak.
Ondertussen staat haar privéleven ook op de kop. Haar ex Chris die verdween toen ze zwanger was van haar dochter heeft weer contact gezocht en dringt haar leven binnen.

De Cover: De cover is wit met zwarte en groene letters met de afbeelding van Robin in het groen met een straataanzicht er in geprojecteerd. Wat opvalt is de benaming misdaadroman.
Ik vind de cover sereen en wel mooi. Het valt zeker op in de winkel. De centrale figuur Robin staat voorop. Alleen de projectie van de huizen snap ik niet helemaal. De benaming misdaadroman kan ook vervangen worden door het meer gangbare psychologische thriller want in die categorie valt dit boek voor mij. Geen bloederige taferelen, maar een psychologische spannend verhaal. De spanningsboog is goed, zonder pieken en dalen. Je leeft echt mee met Robin, toch mis ik de emotionele betrokkenheid die je in het verhaal kunnen zuigen.

Schrijfstijl en opbouw: Het boek leest makkelijk en prettig. Het is geschreven vanuit de derde persoon waardoor je het verhaal makkelijk kunt volgen. Het taalgebruik en interpunctie zijn goed.
Het boek heeft 4 delen en 28 hoofdstukken. Waarom die delen er zijn is mijn niet duidelijk, ik vind ze overbodig, hooguit een tweedeling in voor en na het ontslag bij de politie zou m.i. logische zijn.

Het verhaal: Het verhaal wordt goed opgebouwd, maar af en toe is er een sprongetje in het verhaal wat onduidelijk is en vooral richting het einde vind ik het wat rommelig. Mede door het grote aantal personages in het verhaal moet je wel alert blijven als lezer.
Dat de auteur ervaring heeft bij de recherche en als journalist merk je inhoudelijk zeker in het verhaal, wat hierdoor erg realistisch is.

Een goede thriller met wat verbeterpuntjes. Maar een leuk eerste deel van een nieuwe reeks, waarvan ik deel twee zeker wil lezen.

Ik waardeer het boek met 3 1/2 ster.

Quote: Wie kan je vertrouwen als je in gevaar bent? Een spannende en realistische psychologische

Meer recensies van Erna