Hoe een pleegkind haar vleugels ontvouwt

13 april 2020
'Zo vrij als een vogel' gaat over de elfjarige December. Zij 'vliegt', nadat haar moeder haar heeft verlaten, van pleeggezin naar pleeggezin, maar voelt zich nergens thuis. Maar dat maakt volgens December toch niet uit, want op een dag ontvouwen haar vleugels zich en vliegt ze weg, haar vrijheid tegemoet. Om het vliegen te oefenen, springt ze regelmatig uit bomen. Wat niet altijd goed afloopt. Dan komt ze bij een nieuwe pleegmoeder terecht: Eleanor. Een vrouw die wilde dieren opvangt, en net als December veel van vogels houdt. Kan deze Eleanor haar nieuwe pleegdochter eindelijk een thuis bieden? Ook ontmoet December op school een nieuwe vriendin. Wilt December nu nog wel wegvliegen?

Het verhaal is vanuit December (de ik-vorm) geschreven. Zo nu en dan komen fragmenten uit 'Vogelmeisje' aan bod. Dat is een soort dagboek van December, waarin ze haar fictieve verhaal vertelt. 'Zo vrij als een vogel' is een jeugdboek, maar het meest geschikt voor de iets oudere jeugdige lezer. Dit omdat er best complexe problematiek aan bod komt en er geregeld moeilijke woorden gebruikt worden.

De schrijfster heeft een origineel verhaal geschreven met uniek onderwerp (pleegzorg) en een pakkende boodschap. Het boek is ook zeer geschikt om te gebruikende tijdens een soortgelijk thema in de klas. Want naast het vermakelijke element van het boek, steek je er ook nog het één en ander van op.

Meer recensies van