Bijzonder en dapper meisje

EvE. 07 februari 2020
Het 5-jarige meisje Anna gaat met haar broertje Alex (3 jaar) en ouders in de wildernis kamperen. Daar wordt het gezin getroffen door een aanval van een zwarte beer, haar zwaargewonde moeder spoort haar aan om zichzelf en haar broertje in veiligheid te brengen. De overlevingstocht voor de kinderen begint.

Anna vertelt op haar manier hoe de dagen voor haar en Plakkie (Alex) zijn verlopen en ze zich staande hebben gehouden. Doordat het uit de zienswijze van een kind verteld wordt, gaan de zinnen soms van hak op de tak en is het even zoeken wat ze nu precies bedoelt. Dit laat ruimte vrij voor eigen interpretatie, gelukkig worden sommige dingen duidelijker aan het eind van het boek. Ook dán kun je nog steeds dingen zelf invullen, waardoor je er nog even over na kunt denken, dat vind ik mooi aan dit boek.

Ik vind dat Anna voor een kind wel soms hele mooie metaforen weet te bedenken. Af en toe zorgen die voor een glimlach, echt uitspraken passend bij een kind.

Het boek is deels gebaseerd op een waargebeurde aanval door een zwarte beer, de kinderen zijn er in dit boek bij bedacht. Dat is goed gelukt, het zou zomaar een wonderbaarlijk (overlevings)verhaal kunnen zijn zoals je die wel eens op tv ziet. Anna is een bijzonder en dapper meisje dat zorgt voor haar broertje en hoopt het gezin weer heel te krijgen en veilig thuis te komen. Grote kans dat je van Anna en Plakkie gaat houden.

Meer recensies van EvE.