Goed geslaagde spin-off

Evelien Poels 19 juni 2023
Ik kreeg een vooruit ebook van de uitgeverij nav de interessante online bijeenkomst met Helen Fields. De Schaduwman is een soort spin-off van de populaire Perfect-serie met Ava en Luc. Zij komen er verder niet in voor maar het speelt wel in hetzelfde Edinburgh en hetzelfde politiebureau met de venijnige commissaris Overbeck en de sympathieke lijkschouwer Alissa, wat al meteen heerlijk vertrouwd voelt.
Het boek begint meteen al spannend en dat blijft het ook, met name omdat je ook vanuit het oogpunt van de dader leest. Verfrissend is het hoofdpersonage Connie Woolwine, een forensisch psycholoog die uit Amerika is ingevlogen om te ondersteunen met het onderzoek. Haar Amerikaanse achtergrond en haar kleurenblindheid brengen de nodige humor in het verhaal. Dat is ook wel nodig want wat de dader zijn slachtoffers aandoet is dat allesbehalve. Niet zo gruwelijk beschreven als in Fields’ andere boeken maar zeker zo angstaanjagend.
Fields heeft duidelijk een voorkeur voor personages van buiten want Connie mag samenwerken met de uit Londen overgekomen inspecteur Baarda. Weer een gouden duo, mag ik wel zeggen. Al met al is dit weer een hele fijne thriller met sympathieke personages, de meeste dan… en een uitgewerkt plot waar je de kriebels van krijgt.
Jammer genoeg een stand alone maar misschien, hopelijk komt er toch een vervolg *fingers crossed.

Meer recensies van Evelien Poels