Een avontuur om van te watertanden

Evelien Poels 07 mei 2024
“Onmogelijke wezens” is het nieuwe boek van Katherine Rundell. Anders dan in haar vorige boeken heeft ze hier gekozen voor een thema met magische elementen. Midden op de Atlantische Oceaan, maar alleen toegankelijk via een loch in Schotland, ligt de Archipel. In de Archipel leven alle fabeldieren die je maar kan bedenken. Verrassend zet Rundell de fabeldieren uit alle hoeken van de wereld bij elkaar op één magische plek. Van de welbekende draken en eenhoorns tot de minder bekende Al-miraj en knuddes.

De Archipel is de plek waar Mal woont. Mal staat bekend als het meisje met de jas die kan vliegen. Ook heeft ze in het geheim een babygriffioen, een dier waarvan wordt aangenomen dat het allang uitgestorven is. Christopher woont in de Andere Wereld, de plek die wij als gewone wereld kennen. Daar komt hij op een gegeven moment in contact met Mal die hem meeneemt naar de Archipel, door dat magische loch dus. Hier kijkt hij zijn ogen uit naar alle wezens die hij tegenkomt. Mal en Christopher, en een berg andere aparte, vreemde en mooie mensen en ook wat fabeldieren gaan samen op een avontuur die de toekomst zal veranderen en doorkruisen daarbij de hele Archipel.
Het mooie van de schrijfstijl van Rundell is dat het zowel interessant is voor jong en oud. Er zit humor in, van hoog van de toren blazende draakjes tot snottebellen, maar ook een diepere laag waarin bekende mythes en verhalen liggen, die het boek verrijken als je ze kan plaatsen maar niet storen als je dat niet doet. De korte hoofdstukken maken het boek begrijpelijk en houden enorm de vaart in het verhaal, als je niet al vanaf het begin bent gegrepen door de missie van Christopher en Mal. Twee personages die je meteen in je hart sluit en daarom is het maar goed ook dat “Onmogelijke wezens” een trilogie wordt.

Ik las dit boek als onderdeel van de Hebban Leesclub en het was zeer bijzonder om eens een kinderboek op deze manier te bespreken en te merken hoeveel we met elkaar naar boven wisten te krijgen over de rijkdom van dit boek.

Meer recensies van Evelien Poels