De zielsgeliefde is een prachtige combinatie van een spirituele liefdesroman met een verrassende blik op de joodse cultuur

Bookaholic F 14 augustus 2020

Céline heeft een hotel in Knokke. Chaim is een orthodoxe jood en diamantair in Antwerpen. Wanneer ze elkaar onverwachts ontmoeten in haar hotel, dat ze nog meer wil toespitsen op Chaim’s doelgroep, zijn ze onmiddellijk gefascineerd door elkaar. Céline, die heel graag meer wil ontdekken over de Joodse gebruiken, vraagt of Chaim haar misschien meer wil leren over zijn religie en wetten. Chaim is ook gevallen voor deze prachtige dame en vanaf dan start er een wonderlijke verbintenis tussen Céline en Chaim. Hun relatie is meer dan vriendschap, het lijkt wel alsof ze door God voorbestemd zijn voor elkaar.

Toch kan Chaim het niet maken om te kiezen voor Céline. Vanuit zijn orthodoxe religie en strikte levenshouding is het onmogelijk voor de jongeman om zijn verloving in zijn cultuur af te breken en zijn hart te volgen. Céline weet dat hun liefde taboe is en ze besluiten afstand te nemen van elkaar. Natuurlijk is het maar de vraag of het mogelijk is om je besjert ( je zielsgeliefde) te vergeten.

Na een onverwachte situatie trouwt Céline uiteindelijk met Paul, een vriend en bewonderaar van haar. Chaim’s geplande huwelijk, met zijn orthodoxe verloofde, waarvoor hij vriendschap voelt maar geen liefde, gaat ook door. De tijd verstrijkt en beide huwelijken zijn niet gelukkig. Uiteindelijk blijkt de spirituele band tussen Céline en Chaim zo groot dat hun paden na talloze ervaringen opnieuw kruisen. De liefde tussen hen zorgt ervoor dat zowel Céline als Chaim, nu ze ouder en wijzer zijn, onverwachte wegen willen inslaan. Zullen ze uiteindelijk samenkomen en voor elkaar kiezen?

De zielsgeliefde is een heerlijke mix van twee totaal verschillende werelden. In dit eerste deel van een trilogie ontstaat er een onverbrekelijke band tussen twee mensen uit een andere cultuur. De auteur brengt de verschillen, maar ook de gelijkenissen tussen de joodse en christelijke ideeën tot leven.

Door de goed uitgewerkte karakters, de boeiende locaties en de levendige beschrijvingen van de verschillende overtuigingen is dit boek een heerlijke reis, in een voor mij nog onbekend geloof. De auteur heeft al deze informatie in een spiritueel verhaal verwerkt, waarbij je lot verbonden wordt over alle culturen heen. De relatie van Chaim en Céline is niet zomaar een verliefdheid, maar deze connectie is grenzeloos en overstijgt alles. God heeft hen samengebracht over tijd en ruimte heen en ondanks alle vooroordelen is de liefde tussen zielsverwanten voorbestemd en voor altijd.

De zielsgeliefde doet me hun pijn, angst en verdriet voelen. De kijk op het judaïsme verwondert, confronteert en maakt ook blij. Deze visie, samen met de onverwoestbare liefde tussen de volhardende Céline en de gevoelige Chaim, creëert een intens liefdesverhaal wat me nieuwsgierig maakt naar hoe het nu verder gaat.
Houd je van een boek dat je wat meer vertelt over het Jodendom, dan is dit verhaal ook een aanrader.

****

Meer leuke reviews lezen, kijk op https://indeboekenkast.com/

Meer recensies van Bookaholic F