Deze waargebeurde roman laat niemand onverschillig!

Bookaholic F 11 december 2019
Het leven dat ik kende is geen sprookje, maar een intens waargebeurd verhaal waarbij naast verdriet ook ruimte is voor liefde en hoop.

Roelf heeft in zijn leven al afschuwelijke dingen meegemaakt en heeft nu bij Sophie nieuw geluk gevonden. Na zoveel verdriet hoopt hij op een nieuw begin, maar aan al zijn miserie komt maar geen einde. Wanneer hun geliefde huis afbrandt, wordt hij al snel aangeduid als vermoedelijke dader en dit heeft een verpletterend effect op hem. Waar zit in onze maatschappij het recht om onschuldig te zijn tot het tegendeel bewezen is?
Zullen Roelf en Sophie de kracht vinden om door te gaan?

Heel lang heb ik nagedacht over dit review, omdat ik eigenlijk met geen woorden kan beschrijven, hoe diep deze psychologische roman me geraakt heeft. Het verhaal herinnerde me ook aan een periode die ik diep weggeborgen heb in mezelf en opnieuw voelde ik hoe oneerlijk het leven soms kan zijn. Deze auteur verstaat de kunst om feiten om te buigen in emotie en met een diep respect, deelt zij het waargebeurde verhaal zonder franjes, puur en zoals het is geweest voor Roelf en Sophie. Vol bewondering hoop ik dat dit geen eenmalige uitstap is, omdat zij de perfecte tolk kan zijn om verhalen, die moeten gehoord worden, op papier te zetten. Het zijn net de gewone dingen die mijn hart braken omdat dan pijnlijk duidelijk wordt wat verlies is en hoe onmacht voelt.

Verbijstering, verwondering, pijn en ja zelfs kwaadheid:
" Het zijn allemaal emoties die de " beleving" van dit verhaal teweeg brachten bij mij". Je leest het goed:" Dit waargebeurde verhaal heb ik niet gelezen, nee, ik zat in de wereld van Roelf en Sophie". Door de rake zinnen, de beeldende schrijfstijl en de eerlijke aanpak, die niets onverbloemd liet, vertelt de auteur het ware verhaal. Hoewel het boek vol emotie zit, schrijft ze zonder oordeel en laat ze de lezer zijn waarheid ontdekken.

Niettegenstaande de zware onderwerpen is Het leven dat ik kende, een verhaal waar zoals in het leven zelf naast verdriet ook plaats is voor hoop. Ondanks alle ellende blijkt hoe sterk iemand kan zijn en hoe liefde, net zoals in de sprookjes, oneindig kan zijn.

Dit verhaal toont dat de waarheid voor iedereen anders is. Het kruipt onder je huid en het doet nadenken over heel veel dingen. Bestaat rechtvaardigheid, waarderen wij onze vrijheid genoeg en durven wij echt, ondanks alle tegenslagen, voor liefde en geluk te vechten? Misschien is deze roman ook een waarschuwing om minder naïef naar de wereld te kijken en net zoals Roelf en Sophie op te komen voor jezelf.

Het leven dat ik kende is een emotionele rollercoaster die in mijn hoofd bleef rondspoken.Toch ben ik blij dat Roelf en Sophie de moed gevonden hebben om hun leven te delen en hoop ik dat deze krachtige personen hun oprechte verhaal een oproep kan zijn voor anderen. Misschien is er door dit boek iemand die nu ook voelt dat zijn of haar verhaal moet verteld worden. Als idealist hoop ik natuurlijk van niet ,maar waarschijnlijk is de realiteit anders.

*****

Bedankt Thrillerlezers! voor de warme leesclub en Hamley Books voor het prachtige leesexemplaar

Meer recensies van Bookaholic F