Vinden de heerlijke personages eindelijk geluk in het afsluitende deel van deze dystopische ya- reeks?

Bookaholic F 09 januari 2020
Wat is het moeilijk om afscheid te nemen van deze young adult reeks rond klimaatverandering, waarbij de sterke personages mijn hart veroverden.

Oase is het definitieve einde van het avontuur van Jazz, River, Colin en Skye. Na hun gevaarlijke belevenissen in de vorige delen Tsunami, IJs en Vuurstorm lijkt het alsof een gemene zandstorm het einde betekent voor de groep tieners. Totaal onverwachts bereiken ze dan toch de verborgen stad Civitas. Door alle heftige veranderingen na de klimaatramp in 2165 is de wereld, buiten deze verborgen oase in de woestijn, nog steeds één en al chaos. Nadat ze uitgebreid gescreend zijn, begint hun nieuwe leven in deze ingenieus bedachte en zelfvoorzienende samenleving. River mag al gaan werken, omdat ze al oud genoeg is en de andere leden gaan terug naar school. Voor het viertal is het nu tijd om weer gelukkig te worden en niet meer te moeten focussen op overleven. Jammer genoeg is dit niet zo eenvoudig als eerst gedacht. River is niet zo onder de indruk van dit beloofde land als de anderen. Toch lijkt ook zij stilaan haar plaats te vinden en haar vrienden zijn verbijsterd als River ineens verdwenen is. Opnieuw komt het team voor moeilijke vragen en hete vuren te staan. Het leven onder deze koepel heeft nog heel wat verrassingen in petto. Is controle en geheimzinnigheid wel nodig en wie is er nu eigenlijk echt te vertrouwen in deze ogenschijnlijk ideale wereld?

In dit afsluitende deel is de aandacht voor onze verknoeide planeet nog steeds aanwezig, maar nu lijkt de tijd gekomen om aandacht te vragen voor andere dilemma’s in een moderne of traditionele maatschappij.

Hoe ver mag je gaan om je samenleving te behouden? Is het nodig om overal camera’s te hangen om de veiligheid te garanderen? Wat zou jij doen om te overleven? Is technologie een noodzakelijk kwaad of kan het veel meer zijn?

Nico de Braeckeleer sleurt me niet onmiddellijk mee deze keer. Het duurt even voordat ik volledig in het verhaal zit, omdat er eerst niets echt spectaculairs gebeurt. De heerlijke karakters evolueren nog meer en het lijkt erop dat mijn dappere vrienden zich gaan settelen en stilaan volwassen worden. Oase vertedert me ook en het nieuwe onverwachte personage sluit ik onmiddellijk in mijn hart. Leuk natuurlijk, maar niets wereldschokkends, totdat het zorgvuldig opgebouwde kaartenhuisje in elkaar stort en de actie begint. Nu stop ik niet meer met lezen en alles moet wijken voor deze finale.

Oase is een verhaal waarbij je lot, moed en verandering een belangrijke rol spelen. Het eeuwige probleem van machtsmisbruik, de toepassing van moderne techniek en de kracht van liefde en vriendschap zijn belangrijke thema’s die de auteur prachtig verweven heeft in dit slot van zijn Adem-serie.

Net zoals deze auteur zal ik Skye, Jazz, Colin en River missen, maar elk afscheid is een nieuw begin. Deze finale geeft soms cliché-antwoorden en heeft zeker niet alles opgelost in het donkere toekomstbeeld, maar het is een mooi afgerond sluitstuk. De Adem-reeks heeft zeker nog potentieel om verder uitgewerkt te worden, maar ooit moet je je helden laten gaan.

Dit laatste deel is de beëindiging van een tocht in een donkere wereld, waar geluk en een nieuwe toekomst voor onze vrienden misschien eindelijk realiteit kunnen worden.

Oase is opnieuw een schot in de roos en ik ben ontzettend nieuwsgierig of de auteur mij in de toekomst nog kan raken met nieuwe boodschappen, die hij knap verpakt in zijn fascinerende verhalen.

Als je de Adem-serie nog niet kent, dan heb je wat gemist en is het nog niet te laat om deze dystopische boeken te gaan ontdekken!
****
Meer leuke recensies lezen van ons team, kijk hier https://indeboekenkast.com/

Meer recensies van Bookaholic F