Oragayn is een heerlijke fantasy met inhoud, verrassende twists en fascinerende personages!

Bookaholic F 25 december 2019

Ninja Paap- Luijten heeft met dit boek haar debuut geschreven en door haar beeldende stijl en de spannende avonturen van de magische figuren sleurt ze me mee het verhaal in. De setting en de soms gebruikte speciale taal komen precies uit het verleden, maar de missie en de onderwerpen zijn van alle tijden.

Rymus behoort tot de Koninklijke Garde in Fréyutan. Deze elite-eenheid van het leger is ontstaan om het volk te beschermen en misdaden te onderzoeken. Op Fréyutan leven mensen in perfecte harmonie samen met andere wonderlijke wezens.
Wanneer Rymus’ ouders op bezoek komen met een onthutsende vraag, wordt hij zich pijnlijk bewust van zijn verleden. Hoewel hij op zijn zestiende het huis verliet vol ongeloof en boosheid, voelt hij toch medelijden met zijn getekende ouders. Door hun bekentenis gaan Rymus en nog een aantal aparte gardeleden en een eigenwijze magiër op zoek naar een slecht persoon. Wat ze tijdens deze taak aantreffen, tart alle verbeelding en het ganse team is zwaar onder de indruk.

In het diepste geheim beslist hun jonge, maar vastbesloten koningin om door deze ontdekking een levensbelangrijke opdracht te laten uitvoeren door het moedige team. De Koningsmissie is een gevaarlijke reis die op bevel van haar ondernomen wordt, maar waar niemand weet van mag hebben. Omdat dit zo bijzonder is en de uitkomst ongekend, krijgen alle leden bedenktijd om te beslissen. Deze groep staat voor het goede en hoewel het misschien onorthodox is wat ze gaan doen, is al snel duidelijk wat hun unanieme antwoord is.

Het bonte gezelschap bestaat uit een aantal deelnemers, onder andere een dappere elf, een eigenwijze tovenaar en een rebelse vampier. Deze verschillende creaties hebben allemaal een intrigerend verleden en een eigen karakter. Hoewel ze verschillend zijn, is het mooi om te zien dat eenheid en verbinding perfect mogelijk is in dit aparte universum.
Wanneer ze hun bestemming onverwachts sneller bereiken dan gedacht, volgt er na enkele heikele uren een ontmoeting die de verbijsterende waarheid duidelijk maakt.

Wat knap gedaan is in dit prachtig uitgegeven fantasydebuut, is de ongewone typering van de wezens en de beschrijving van de verschillende plaatsen. Oragayn laat zien dat anders niet slecht of gevaarlijk hoeft te zijn en dat onverwachte bondgenoten voor verrassingen kunnen zorgen. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn in dit uitzonderlijke avontuur. Het lot van sommige opmerkelijke figuren is onzeker en eigenlijk maakte dit me droevig, maar in realiteit zou het jammer genoeg niet anders zijn. Dit debuut mist een beetje het gevecht met de grote schurk, die eigenlijk nogal gemakkelijk verslagen werd. Toch denk ik dat dit ook niet echt ter zake deed, maar dat de aandacht vooral naar het gelaagde verhaal met de mooi uitgewerkte karakters en hun ongewone missie uitging.

Oragayn is zeker geen typische fantasy, maar is een verhaal met een belangrijke boodschap. Tijdens het lezen werd ik geconfronteerd met doordenkers als hoe ga je om met de doodstraf in een maatschappij, hoe leef je in harmonie samen met verschillende culturen en welke gevaren brengt macht met zich mee. Naast me transporteren in een sprookjesachtig universum deed dit boek me dus ook nadenken.

Dit is een origineel debuut waarbij openheid, vriendschap, vertrouwen en durf een belangrijke rol spelen. De magie spat van elke bladzijde af, maar op een subtiele en doordachte manier. Dit boek heeft meer te bieden dan enkel elementen uit een fantasyverhaal en is daarom een aanrader voor een groot publiek.

Oragayn is een verhaal in een buitengewone wereld waarbij de persoonlijkheden je vrienden worden en doen verlangen naar meer!
**** en halve ster

Meer recensies van Bookaholic F