Ontroerend tweede deel van de spirituele Besjert-trilogie

Bookaholic F 14 augustus 2020

Het boek dat je laat geloven in een hemelse verbinding
Het tweede deel in de Besjert- trilogie.

Nadat Chaim, een onorthodoxe jood en Céline, een niet-joodse, ontdekt hebben dat ze elkaars besjert (=zielsgeliefde) zijn, gaat het liefdesverhaal verder.

Dit tweede boek in de Besjert-trilogie waarbij inspiratie, religie, emotie en drama gemixt worden tot een mooie roman, raakt, ontroert en frustreert af en toe. Ik weet wel dat de geliefden in een onmogelijk parket zitten, maar toch denk ik soms: “Durf nu toch eens te kiezen voor je eigen geluk en niet dat van een ander”…

Net zoals in het eerste boek blijkt een relatie onmogelijk te zijn. Eerst lijkt het alsof Céline, met Levi’s zoontje en Chaim opnieuw kan beginnen, maar hun hoop wordt niet beantwoord en noodgedwongen kiezen ze opnieuw voor berusting. Ondanks hun liefde zijn er nieuwe beren op de weg.

Chaim kiest door de trieste omstandigheden om zijn vrouw niet om een scheiding te vragen en uiteindelijk lijkt het alsof de tweelingzielen elkaar opnieuw loslaten. Om elkaar te beschermen, nemen ze in het echte leven afstand, maar ze weten dat hun hart en ziel voor eeuwig samen horen. Deze verbintenis is immers door het universum gekozen en overstijgt alle religies en tijd en ruimte.

Om bij Chaim te zijn besluit Céline om zich tot het Jodendom te bekeren, maar wanneer blijkt hoe streng dit leven is, begrijpt ze uiteindelijk dat dit niet haar pad is. Céline bouwt alleen verder aan haar leven en zoekt troost. De zachte Chaim laat zich eerst tegen wil en dank verder manipuleren en luistert, buiten een aantal gestolen ogenblikken met zijn Céline, braaf naar anderen, maar dan heeft de toekomst een verrassing in petto. Uiteindelijk durft hij op zoek te gaan naar zijn soulmate om een nieuw leven op te bouwen met zijn gezin, maar door een ongelukkige ontmoeting besluit hij om in Israël te gaan wonen.

Hoewel Céline en Chaim jarenlang verwijderd zijn van elkaar, komen ze, door hun vrienden en het lot, steeds weer opnieuw in contact met elkaar. Deze prachtige momenten geven hun leven zin.

Levi groeit op tot een wijze jongen en blijft op zoek naar antwoorden. Wanneer hij door zijn vastbesloten zoektocht en zijn kijk op zijn toekomst het leven van Céline en Chaim compleet op zijn kop zet, wordt duidelijk welke bestemming het universum in petto heeft.

Zielsbestemming is opnieuw een verhaal over twee tegengestelde werelden, maar nu ligt de nadruk meer op de menselijke en spirituele connectie. Dit tweede deel focust meer op karakters en hun ontwikkeling. De religie en de impact hiervan blijft een rol spelen in hun leven, maar het zit eerder subtiel in dit verhaal verweven. Nu zijn het immers niet alleen de strikte regels van Chaim’s godsdienst die het geluk van Céline en Chaim in de weg staan, maar focust het verhaal zich op manipulatie, verraad en familiale banden. Door het inspirerende personage Aryel, de gezamenlijke vriend van Chaim en Céline, krijg ik een wijze kijk op geloof en het universum.

In Zielsbestemming gaat de wonderlijke reis van Chaim en Céline verder en wordt al vooruit gekeken naar de toekomst. Ik kan niet wachten om te lezen hoe deze spirituele trilogie gaat eindigen.

****

Meer leuke reviews lezen, ga naar de blog https://indeboekenkast.com/

Meer recensies van Bookaholic F