Lente met Muis

Femleest 19 maart 2020
Lente met Muis van Pauline Baartmans is een boek met prachtige illustraties en lieve kleine rijmverhaaltjes. Van Pasen tot Koningsdag tot de grote schoonmaak, in dit boek komt alles aan bod. De lente is namelijk in aantocht!

De cover doet mij gelijk denken aan de lente, je ziet op de cover de lente gewoon tot bloei komen door de bloesem en de lentebloemen waar Muis vrolijk tussen schommelt. Je kan de bijtjes bijna horen zoemen. ;) Ook de achterkant van het boek is erg vrolijk, naast de tekst waar het boek over gaat zit Beer er op een hek te kijken naar een vlinder, ook staat er een erg vrolijke kip naast Beer op de grond.

Als je eenmaal het boek hebt opengeslagen zie je prachtige kleine illustraties die allemaal voorkomen in het boek. Het is voor de kleintjes dan ook erg leuk om deze terug te vinden in de verhaaltjes. Het boek heeft maar liefst 10 hoofdstukken, met het thema rond de lente, waaronder ook feestdagen zoals Pasen en Koningsdag. Met maar liefst 56 pagina’s is er altijd wel iets te beleven met de twee vriendjes Muis en Beer.

‘Buiten spelen zonder jas,
Rollenbollen in het gras.
Bloemen plukken in de wei,
van de lente word je blij!’

De illustraties zijn prachtig en ook heel erg schattig. Het boek heeft geen felle kleuren, maar juist mooie zachte kleuren wat ik mooi vind passen bij het boek. Per hoofdstuk worden er kleine rijmverhaaltjes verteld. Het boek is inmiddels al een aantal keer aan Faylina voorgelezen en ze weet van sommige pagina’s al precies wat er gaat gebeuren. Ook vind ze het erg leuk om alle bijtjes te tellen die aanwezig zijn in dit boek. Lente met Muis is hier groot favoriet en gaat ook bijna elke avond met Faylina mee naar bed om voorgelezen te worden. Faylina gaat ook het liefste net als Muis buiten in bad, maar dan moet ze net als Muis nog even wachten tot de zomer.

Mocht je nou kleintjes thuis hebben en je wilt vertellen over de lente dan is dit boek zeker een aanrader om met ze te lezen, door de korte hoofdstukken zijn ze precies lang genoeg om de aandacht er bij te houden. Tenzij je een kleine boekenwurm zoals ik thuis hebt zitten die het boek in een keer uit wil lezen. Stiekem vind ik het boek zelf ook heel erg leuk om te lezen. We kunnen dan ook niet wachten op een volgend boek van Muis. Faylina en ik willen Uitgeverij Holland heel erg bedanken voor dit prachtige recensie exemplaar.

Meer recensies van Femleest