De laatste wens

Femsbookshelf 17 januari 2024
Dit eerste deel in de serie van The Witcher is eerder een verhalenbundel, waarbij ook wel een rode draad te vinden valt tijdens de tussenstukjes. Tijdens de verschillende verhalen word je in de fantasy wereld gegooid zonder veel uitleg vooraf en leer je meer over Geralts taak en de vreemde wezens die in deze wereld leven. De schrijfstijl vond ik redelijk uniek - passend bij de setting van deze wereld (de middeleeuwen) vind je regelmatig ouderwets taalgebruik terug. Bepaalde wapens, beroepen en klederdracht uit deze periode zijn niet meer zo gekend in deze tijd en dus heb ik af en toe het woordenboek moeten gebruiken om een woord op te zoeken. Tijdens actiescenes moest ik er ook goed mijn aandacht bijhouden omdat er zoveel tegelijk leek te gebeuren. Toch vond ik de meeste verhalen vlot lezen en vind ik dat Sapkowski een heel intrigerende wereld heeft gecreƫerd. Hier en daar kan je bovendien in de verhalen een sprookje herkennen (zij het dan een tikkeltje anders en een stuk gruwelijker dan we ze kennen), wat ik echt een hele leuke touch vond.

Dit is een boek om op een rustig tempo te lezen, waarbij je je helemaal laat onderdompelen en meevoeren in de fascinerende wereld van The Witcher. Deze verhalenbundel is een ideale starter die je nieuwsgierig maakt naar de volgende delen en zin doet krijgen om de Netflix-serie te gaan bekijken!

Met grote dank aan uitgeverij Boekerij en uitgeverij Lannoo voor het recensie-exemplaar!

Meer recensies van Femsbookshelf