"Familie is wie zorgzaam is voor elkaar"

"Wat is je overkomen, Anita? ". "Waarom ben je teruggekomen, Giulia?"
Tussen de lijnen van de gestelde vragen speelt zich in Italië een verschrikkelijke en bloedige strijd af tussen fascisten en partizanen. Door de strijd heen geweven speelt zich de geschiedenis af van Anita en Giulia met als rode draad door het verhaal 'Familie is wie zorgzaam is voor elkaar'. Historische feiten, gecombineerd met fictieve romanfiguren: hoe prachtig kan een verhaal zijn, hoe ontroerend, bitter, vol strijdlust en hoop ook. Ik ben geroerd door het verhaal, ik heb gehuild en gestreden met de partizanen en me gelaafd aan de zorg en liefde voor elkaar, al bestaat het laatste naar mijn idee slechts in het boek en is zorgen voor elkaar in werkelijkheid veelal ver te zoeken. Prachtig geschreven, boeiende verhaallijn, meeslepend, indringend vertaald, maar bovenal is dit zo'n boek waarin je wilt blijven wonen.

Meer recensies van FPHM Mensink-Jenniskens