Absoluut geen kleurloos boek

Francisca den Otter 29 augustus 2019
Een van de drie boeken welke ik mocht lezen voor de Hebban Debuutprijs 2019. Ik wist echt niet wat ik me bij dit boek moest voorstellen, ik ving ergens op dat het een SF boek was, iets waar ik totaal niet van hou. Met enige terughoudendheid begon ik dan ook aan het boek.

Het hielp niet mee dat de fraaie folder over kleurloosheid die voorin het boek staat niet fijn te lezen is op de e-reader, hiervoor moest ik dus de pc opstarten en dit lezen via calibre. Toen ik deze folder eenmaal gelezen had en weer terug kon naar de e-reader was ik wel meteen geïntrigeerd. Een ziekte die kleurloosheid heet en steeds meer mensen die eraan lijden, een heel bijzonder gegeven. Ook iets waar je over na gaat denken vanwege de verkrijgbaarheid van de medicijnen.

In het boek volg je Hava, op haar weg naar het Radboud ziekenhuis in Nijmegen, haar rit daarnaartoe wordt onderbroken door flashbacks van haar leven tot dan toe en hoe het zover is gekomen met de steeds moeilijker verkrijgbare kleurstof, het medicijn voor de kleurlozen.

Het verhaal heeft me nadat ik de brochure had gelezen geboeid tot het einde, erg bijzonder verhaal wat zich vast en zeker leent voor een vervolg. Ik moet zeggen een erg goed debuut!

Meer recensies van Francisca den Otter