Een verslavende soap over vijf vrouwen in het Northern Territory

Na de eerste vijf hoofdstukken, waarbij je kennismaakt met de vijf vrouwen die een rol spelen in het boek, start het verhaal eigenlijk pas echt. En hoe, de openingsbijeenkomst van de Fairvale damesboekenclub vindt plaats bij Sybil thuis op Fairvale en we leren meer over het dagelijks leven van de vijf, toch best verschillende, vrouwen.

Behalve Sybil woont ook Kate op Fairvale, Kate is getrouwd met Ben, de jongste zoon van Sybil en haar man Joe. Rita is de oudste vriendin van Sybil en werkt bij de The Royal Flying Doctor Service in Alice Springs ook zij doet mee met de boekenclub. Dan is er nog Sallyanne en vrouw die al haar hele leven in Katherine woont en die Sybil bij de CWA, de Country Women’s Association, heeft ontmoet. De groep wordt gecomplementeerd door Della, een jonge vrouw uit Texas die veedrijver is op Ghost River Station, een boerderij een uur rijden van Fairvale.

Natuurlijk worden er ook boeken gelezen door de dames, maar omdat de bijenkomsten enkel in het droge seizoen kunnen plaatsvinden is de hoeveelheid boeken die genoemd worden in verhouding beperkt. Aan het begin en aan het einde van het droge seizoen treffen de vrouwen elkaar dan op Fairvale, deze bijeenkomsten gebruiken de vrouwen niet enkel om over het gelezen boek te praten, nee ze praten ook bij.

Elk hoofdstuk volgt een van de vrouwen, het leven gaat voor hen allen met ups en downs en zeker niet over rozen, hetgeen allemaal erg prettig beschreven wordt. Het boek beslaat een periode van zo’n drie jaar, van 1978 tot en met 1981, elk nieuw jaar wordt in het boek voorafgegaan aan een lijstje van hoogtepunten die zich in dat jaar afspeelden.

Erg leuk vond ik het om in het overzicht van 1980 een stukje Nederland genoemd te zien: 30 april Koningin Juliana van Nederland doet afstand van de troon en wordt opgevolgd door haar dochter, koningin Beatrix. Dit nieuws was dus kennelijk zo groot dat het in dat verre Australië tot het lijstje met belangrijke gebeurtenissen van dat jaar heeft gehaald.

Vond je vroeger de tv serie The Flying Doctors en wat recenter de serie McLeod's Daughters leuk? Dan is dit jouw boek!

Meer recensies van Francisca den Otter