Proloog maakt nieuwsgierig

Francisca den Otter 29 augustus 2019
Een bonusboek uit de Hebban Debuutprijs 2019 selectie, dit omdat ik de drie aan mijn toegewezen boeken op tijd had gelezen en gerecenseerd, mocht ik een extra boek kiezen uit de selectie. Ik vond het lastig kiezen, want twee van de drie aan mij toegewezen boeken zou ik uit mijzelf niet zo snel kiezen als ik ze zou zien liggen. Na even wat recensies gelezen te hebben koos ik voor dit boek. Nadat ik het proloog gelezen had wilde ik verder lezen, ik wilde weten wat er nu precies zou gaan gebeuren cq gebeurd was.

Door het verhaal heen staan over de helft van het boek een aantal flashbacks, maar ook samenvattingen van gesprekken met mensen in haar omgeving. Dan krijg je een soort unheimisch gevoel, wat is er dan toch gebeurd?

Op haar oude school in Rotterdam werd hoofdpersoon Cato gepest, reden voor haar ouders om te verhuizen en Cato en haar zusje op een nieuwe school te laten beginnen. Dit allemaal in het fictieve dorpje Groenbeek. Op het Groenbeek Gymnasium wordt ze opgenomen in de populaire kliek meiden, ze kan bijna niet geloven dat dit haar gebeurt, het meisje dat op haar vorige school zo gepest werd. Naast haar vriendin op school heeft ze ook een online vriend, die ze ook al in Rotterdam had, hem gaat ze later ook in real life zien.

Cato veranderd na een incident in een stil en teruggetrokken meisje, dat is het moment dat je denkt is er dan niemand die ziet wat er speelt? Het gaat niet goed met Cato, help haar… Er komt wel een soort van hulp maar niet zoals je hoopt.

Na het lezen vroeg ik me af of dit ook in werkelijkheid zou kunnen gebeuren, ik ben bang van wel en moet zeggen dat ik dat een heel eng idee vind…

Meer recensies van Francisca den Otter