De reis van Perdu naar Parijs

Francisca den Otter 13 november 2023
Dit boek is het vervolg op ‘De boekenapotheek aan de Seine’. Er wordt weliswaar geschreven dat je het als standalone kan lezen, toch was ik blij dat ik het eerdere boek gelezen heb, weliswaar tussen het lezen van dit boek door, maar toch. Dit omdat je dan de achtergrond van veel personages uit dit boek al beter kent. Er worden namelijk niet echt samenvattingen gegeven over al bestaande personages om in het kort hun verleden te schetsen, ze zijn er ineens en je vraagt je anders toch wel af waar komen die ineens vandaan?

Het verhaal gaat ook verder waar boek één eindigde alleen dan een kleine vier jaar later. Perdu is in boek één met zijn boekenschip de Franse wateren afgezakt naar de Provence. Nu maakt hij deze reis in omgekeerde volgorde’ weer terug naar Parijs. Tussendoor wordt er op diverse plekken aangelegd en bewijst de boekenapotheek zijn diensten. Er komen mensen aan boord, en er blijven mensen hangen, het is af en toe net een soort zwaan kleef aan.

Ik vond het boek toch wel lastig om in te komen, ook vond ik het minder prettig dat bijna elk hoofdstuk afgesloten wordt met een woord wat Perdu een plekje geeft in zijn ‘Grote encyclopedie van kleine gevoelens. Een naslagwerk voor boekhandelaars en boekhandelaarsters, geliefden en andere literaire farmaceuten.’ Dit woord verklaard hij dan met een uitgebreide uitleg. Hierdoor raakte ik soms uit het verhaal, want wat gebeurde er nu in het hoofdstuk voordat dit woord beschreven werd? Soms had ik het idee om die woorden maar helemaal over te slaan, maar dat voelde toch niet goed.

Pas bij hoofdstuk 15/16 kreeg ik een idee van dit wordt eindelijk een verhaal en kreeg het boek me wat meer te pakken. De woorden die Perdu aan het einde van de hoofdstukken 17 en 18 verklaarde, waren erg herkenbaar: mogelijkheidszin, tsundoku en mislukte leesrelaties. Toch vond ik het heel prettig dat er ook hoofstukken langskwamen waarbij er geen woorden verklaard werden aan het einde en het verhaal prettig doorliep in het volgende hoofdstuk. Dit las een stuk fijner vond ik.

Perdu komt aan het einde van het boek met zijn boekenschip weer in Parijs aan en heeft door zijn vaartocht en de ontmoetingen met de diverse passagiers en passanten een mooie reis beleefd en jij hebt deze met hem beleefd.

Characters = 7 | Atmosphere = 7 | Writing Style = 6 | Plot = 6 | Intrigue = 7 | Logic = 6 | Enjoyment = 6 | Score 6,43 = 3 sterren

Meer recensies van Francisca den Otter