Kroniek van een familie

Francisca den Otter 15 februari 2024
Soms heb je van die boeken waarin je geen korte stukjes moet lezen omdat dit het boek geen recht doet, dit is zo’n boek. Dus als je van plan bent om het boek te lezen zorg dan voor voldoende tijd, een pot thee en een fijne stoel zodat je een tijdje ongestoord kan genieten van dit mooie familie epos.

De auteur is wellicht bekend van het boek Lieve Edward, dat boek verscheen een paar jaar geleden en was in de USA een grote hit. Dit boek is dat in de USA ook, derhalve durfde LS het duidelijk aan om met dit boek twee grote leesclubs met vooruit-leesexemplaren met Ilona te houden en vanaf half maart volgt een grote campagne met het boek. Ik was ingeloot voor een van de twee leesclubs en mocht het boek dus vooruit lezen.

Doordat ik de ene dag meer tijd had dan de andere wisselde het ook hoe ik het boek ervaarde, hierdoor concludeerde ik dat dit boek dus het beste tot zijn recht komt als je er rustig voor kan gaan zitten en niet dat verloren kwartiertje wil opvullen met wat bladzijden lezen. Dit heb ik dan ook met het grootste deel van het tweede deel van het boek gedaan.

Het boek draait om de vier zussen Padavano, een Italiaans immigranten gezin dat in de wijk Pilsen in Chicago woont. Vanuit de zussen Julia en Sylvie, afgewisseld met William, leven we mee met hun levens en dat van hun twee jongere zussen, de tweeling, Cecelia en Emeline. De hoofdstukken hebben soms een kleine overlap waarin je dan ervaarde hoe bijvoorbeeld Julia iets beleefde nadat William dit al meegemaakt had.
Julia de control freak, Sylvie de boekenwurm die in de plaatselijke bibliotheek van Pilsen werkt, Emeline die in de plaatselijke crèche gaat werken en Cecelia die kunstenaar wordt en prachtige muurschilderingen in hun wijk maakt.

Het boek is min of meer een kroniek van een familie geschiedenis die eindigt op een cruciaal punt in het leven van de zussen. Het hele boek door geniet je van de gewone dingen des levens, de kleine, maar ook de grotere, die de zussen met elkaar meemaken. Het is dan ook een van deze grotere zaken die de relatie van de vier zussen totaal veranderd. Hoe dit plaatsvindt en wat voor gevolgen dit heeft op de levens van de zussen is mooi beschreven.

De zussen vergelijken hun leven met de zussen uit Onder moeders vleugels, een boek wat ik als kind als prentenboek had maar waar ik me niet veel meer van herinner, dit boek staat nu dus op de lijst boeken die ik nog wil lezen om te kijken of deze vergelijking klopt.
Het boek heeft min of meer een open einde en dit biedt de lezer de mogelijkheid om te bedenken hoe het verder gaat met de zussen.

Ik beoordeel de boeken via de CAWPILE-methode: Characters (Karakters) | Atmosphere (Setting) | Writing style (Schrijfstijl) | Plot (Plot) | Intrigue (Boeiend) | Logic (Geloofwaardig)| Enjoyment (Leesplezier).
Characters = 9 | Atmosphere = 9 | Writing Style = 9 | Plot = 9 | Intrigue = 9 | Logic = 9 | Enjoyment = 9 | Score 9.00 = 5 sterren

Meer recensies van Francisca den Otter