Waargebeurd verhaal uit donker Afrika

Francisca den Otter 29 augustus 2019
Een van de drie boeken welke ik mocht lezen voor de Hebban Debuutprijs 2019. Dit boek had ik voor het laatst bewaard, een boek over Afrika heeft al snel mijn aandacht en daarom vind ik het ook best vreemd dat ik dit boek niet heb gezien toen het uitgekomen is, er schijnt zelfs een leesclub mee geweest te zijn, dat is me ook ontgaan!

Als er niet zoveel Franse stukken in dit boek hadden gestaan dan was dit een 5* boek geworden voor mij, maar er staan een drie of viertal gedichten in volledig in het Frans, mijn kennis van het Frans is redelijk beperkt dus deze gedichten heb ik tijdens het lezen gemarkeerd zodat ik ze later met plakken vanuit Calibre door Google translate kon gooien. Tussendoor stond er ook veel Frans in het boek, soms kon je het wel uit de tekst halen maar heel vaak ook niet, helaas! Dus mijn telefoon met de Google translate app lag steeds onder handbereik en persoonlijk vind ik dat niet erg fijn lezen. Af en toe had ik ook geen zin om iets op te zoeken en heb ik het gelaten voor wat het was.

Maar dan het verhaal, fantastisch! Hoe Gaby/Gabriëlle haar leven is voordat ze naar Kongo gaat, wat ze in die tijd doet om voorbereid te zijn om daar te kunnen leven: leren fotograferen, opzetten van dieren en conserveren van insecten, basis medische kennis en nog meer.

Gabriëlle was voor haar tijd en leeftijd een zeer vooruitstrevende jonge vrouw, die met de brieven en de dagboeken die ze bijhield het leven van alledag rond de eeuwwisseling in Kongo fraai heeft vastgelegd.

Het is geen dun boek, ik las het doordat ik steeds tussendoor eea moest opzoeken ook niet megasnel uit, maar heb van elke bladzijde genoten. De brieven die Albert haar tijdens hun drie jarige verloving schreef vond ik erg mooi verwerkt in het boek. Albert vond ik af en toe een niet zo’n fijne man, maar als ik hem later vergeleek met andere blanke mannen die ze ontmoeten in Kongo dan was hij wel okay.

Het boek heeft een open einde en ik ben dan ook erg benieuwd naar het vervolg van dit boek want dat wil ik zeker weten meteen lezen!

Meer recensies van Francisca den Otter