Lekkers uit de Klein Karoo

Francisca den Otter 21 januari 2020
Inmiddels stond dit boek al veel te lang in mijn kast, schande. Mijn voornemen om in 2020 vooral veel uit eigen kast te lezen gaan we dan maar goed van start door dit boek uit de kast te pakken.

Mijn exemplaar is het originele Afrikaans-Engelse exemplaar. welke ik heb gekocht in Zuid-Afrika. Overigens weet ik niet of er verschil is met deze Afrikaans-Engelse versie en de Engels-Engelse versie? Mijn boek heeft wel een ander ISBN nummer als het Engelse boek op Bol heeft, daarom heb ik ook even getwijfeld welk ISBN nummer is moest invoeren bij het invoeren van dit boek..

Maar wat een feestje dit boek! Ik hoorde de bokmakierie fluiten en zag de wijde hemel van de Klein Karoo, ik rook de regen, proefde de koeksisters en voelde de onverharde wegen terwijl Tannie Maria er met haar bakkie eroverheen hobbelde.

Gebeurt er veel in het boek? Eigenlijk niet zo heel veel, maar daarom is het niet minder leuk. De beschrijvingen van de natuur, de mensen, het eten zijn allemaal even kleurrijk en in mijn boek dus een combinatie van Engels met Afrikaans.

Tannie Maria - tannie is de naam voor een oudere Afrikaanse dame, iemand die je met respect behandeld – is een vrouw van in de vijftig die de kookrubriek in de Klein Karoo Gazette schrijft. Maar nu heeft de geldschieter van de Gazette besloten dat er een liefdes vraag en antwoord rubriek moet komen in plaats van de kookrubriek. Maar Tannie zou Tannie niet zijn als zij aan die liefdes-rubriek een eigen draai geeft door samen met het advies ook een recept te geven. Haar antwoorden vallen dan ook in goede aarde.

Maar haar leven krijgt een onverwachte wending als een vrouwelijke briefschrijfster wordt vermoord. Tannie Maria, samen met haar collega’s Jessie en Hattie, gaat op onderzoek uit. Dit valt niet in goede aarde bij de politie en diverse verwikkelingen zijn dan ook het gevolg.

Ik heb van dit fijne verhaal genoten en ga zeker nog eens wat van de Afrikaanse recepten achterin maken!

Meer recensies van Francisca den Otter