Parijs in winterse sferen

Francisca den Otter 12 december 2023
Het verhaal van Chloe, Sofia en Lizzy, drie vrouwen van rond de dertig alle drie van origine afkomstig uit de USA, gaat verder in dit deel twee van de serie bestemming Parijs. Dit boek speelt in december, de voorbereidingen voor kerst zijn sowieso bij Sofia, in haar La Petite France de Sofia in de Rue des Abbesses, in volle gang. Er worden lekkere dingen gebakken die gretig aftrek vinden bij de clientèle.

Lizzy die in de eerste paar hoofdstukken nog in Barcelona is komt, bedroefd en berooid, terug naar Parijs en de dames zijn dus weer herenigd. Ook de heren die we in deel een leerden kennen zijn van de partij, Guillaume waarmee Chloe nu samen woont, en Sofia die nog steeds met Jean-Luc is. maar ook Toby en Mimoun die een kleinere rol hadden krijgen in dit boek meer body.

Ook nu volgen we weer hun belevenissen, die soms leuk zijn en soms wat minder leuk en soms nogal dramatisch. Zeker omdat geen van de vrouwen echt volwassen gedrag vertoont, Lizzy nog wel het allerminst. Boos zijn op je vader omdat hij je slechts elke maand maar duizend dollar overmaakt als je al 33 bent, ik zou me rot schamen.

Chloe moet dealen met haar jaloezie, Sofia die na jaren in onmin met haar vader geleefd te hebben hem weer in haar leven heeft, moet ook dealen met Jean-Luc, die wat mij betreft al lang een schop onder zijn kont gekregen had, en nog steeds leeft als een god in Frankrijk. Lizzy vindt een slaapplek bij Chloe en Guillaume op de bank, geen ideale plek blijkt al snel.

De uitgebreide beschrijvingen van de straten waar men loopt, de metrostations en de plekken waar ze zijn maken veel goed, want er wordt maar doorgegaan over de gevoelens waar de vrouwen maar in blijven hangen. Echt een plot kan ik niet terugvinden het is meer het vervolg van het leven van de drie vrouwen in Parijs en dan voornamelijk in Montmartre omdat daar nu eenmaal Sofia haar zaakje zit, Toby zijn koffiebar en Chloe en Guillaume daar wonen. Het is net een soap die doorkabbelt en waarvan je prima een aflevering half kan missen om zo weer in het verhaal te zitten.

De komst van Céleste, een oude vriendin van Sofia haar moeder doet ook nog het nodige stof opwaaien. Toch ben ik wel benieuwd naar deel drie waarin de dames op roadtrip gaan naar de Côte d’Azur. Ik heb het boek deels gelezen en deels geluisterd, en net zoals deel een hebben ook in dit boek de dames hun eigen stem in de vorm van drie verschillende voorlezers.

Characters = 6 | Atmosphere = 8 | Writing style = 7 | Plot = 6 | Intrigue = 6 | Logic = 6 | Enjoyment = 7 | Score 6,57 = 3 sterren

Meer recensies van Francisca den Otter