Boeiend boek over het belang van lezen!

Gabi74 30 mei 2022
Wat een interessant boek over ‘de lezende mens’, en het enorme belang van lezen voor onszelf en onze maatschappij. Geletterdheid is in onze huidige wereld zo gewoon geworden, iedereen leert tenslotte lezen. We lezen en schrijven meer dan ooit tevoren. Maar we staan er zelden bij stil dát we dat kunnen, en hoe belangrijk het is voor onze individuele levens én onze cultuur. Ons rechtssysteem, democratisch stelsel, onderwijs en wetenschap zijn ondenkbaar zonder het geschreven of gedrukte woord.

In dit vlot geschreven boek wordt achtereenvolgens ingegaan op waarom lezen zo belangrijk is, hoe het precies werkt, hoe de boekcultuur is ontstaan, dat diep lezen diep denken is, hoe we van boekcultuur naar schermcultuur gaan. Ook de leescrisis wordt besproken en tot slot wordt een handreiking gegeven om diep te (blijven) lezen.

Ik heb genoten van de overzichtelijke uiteenzetting van de verschillende aandachtsgebieden, met mijn eigen ervaringen als lezer en ouder van lezende kinderen als achtergrond. Ik heb geleerd over de manier waarop lezen precies in zijn werk gaat. De zorgelijke ontwikkelingen van de leescrisis laat ik nog op me inwerken. De verschillende kanten van de digitale kloof, ben je opgegroeid met schermen of niet, kunnen we aandachtig lezen blijven afwisselen met bladeren en zoeken, laten we papier en schermen elkaar aanvullen of moeten we in actie komen? De schrijvers van dit boek geven een reeks aan mooie tips om te (blijven) lezen. De bibliotheek, een boekenclub, een schrijfcursus, platforms op sociale media.

Het belang van rolmodellen spreekt me erg aan, als ouder van een tiener en een beginnende lezer. Zelf blijven lezen, blijven voorlezen en praten over boeken die je leuk vind. Gelukkig zijn er tegenwoordig ook prachtige initiatieven zoals ‘De Voorleesexpress’ om ook met kinderen met een taalachterstand aan de slag te gaan met taal en (voor)lezen. De schrijvers pleiten voor een actieve houding. Lezen zou opnieuw een belangrijke plaats en status in de samenleving moeten krijgen. Dit boek is een goede stap in die richting!

Meer recensies van Gabi74