Psychose

George Knottnerus 15 april 2020 Auteur
'Een verontrustende roman'. Die typering las ik ergens in een krant en het is een kort en kernachtig label dat je aan dit boek van Arnon Grunberg kunt hangen. Eenmaal met lezen begonnen zit je in de val. Je moet door, hoewel je je soms ongemakkelijk voelt. Zo dicht zit je op de ruzies tussen de hoofdpersoon Jörgen Hofmeester en zijn vrouw, zijn dochters. Zo diep raak je verstrikt in de schijnwereld van Jörgen. Hij verliest zijn werk als redacteur vertaalde literatuur maar houdt de buitenwacht, inclusief zijn eigen gezin, voor de gek door elke dag met zijn aktetas de deur achter zich dicht te trekken. Hij verliest zijn vermogen door speculaties in een hedge fund. Ziet overal Mohammed Atta - de aanslagpleger van nine eleven - opduiken. Als dan zijn jongste dochter op wie hij heimelijk verliefd is komt aanzetten met een allochtone vriend, stort zijn wereld in. Hij zuipt zich suf en marcheert vreselijk schuin en belandt in een gevaarlijke psychose. Aan het eind gekomen mag ieder gissen wat er nu precies wel of niet in de verbeelding van Hofmeester is gebeurd maar het ergste laat zich vrezen...
Voor wie geïnteresseerd is in psychose en wat klasse literatuur vermag: een must.

Meer recensies van George Knottnerus