Trek met Mauro Corona de bergen in en je komt gegarandeerd veranderd terug.

Gerben 02 juni 2022 Boekverkoper
Een van de vele aanbevelingen van de uitgeverij voor deze roman is dat de auteur de leermeester is van Paolo Cognetti, bestsellerauteur van de Acht bergen. Dat maakte mij nieuwsgierig, want van Cognetti's werk ben ik de afgelopen jaren gaan houden.
Ik werd niet teleurgesteld. Ook dit boek speelt zich af in de natuur en vooral in de bergen. Ook hier kiest de hoofdpersoon liever voor een leven in afzondering in de natuur. Een hard en gekweld bestaan. Maar in de natuur vind hij ook troost.
De hoofdpersoon is een kunstenaar die werkt met hout, introvert en met een kindertijd, die door armoede en een tirannieke vader niet gelukkig was. Zijn moeder ontvluchtte op een gegeven moment zelfs het huis. Dat heeft natuurlijk zijn impact op de rest van zijn leven, ook nadat hij in opstand tegen hen is gekomen. Het resulteert in constant zelfonderzoek en zelfkritiek. Een zware last voor de naamloze hoofdpersoon, die wel tot gevolg heeft dat de lezer zijn vragen ook aan zichzelf gaat stellen.
Zijn vrienden en vrouw – hij vindt gelukkig ook de liefde – merken dat ook zijn karakter vol woede en trots is en dat botst natuurlijk regelmatig. Toch denkt zijn vrouw aan het begin van het boek vol liefde en weemoed aan hem terug.
Als een steen in de stroom is een indrukwekkende roman, die je niet onberoerd kan laten.
Trek met Mauro Corona de bergen in en je komt gegarandeerd veranderd terug.

Meer recensies van Gerben