Laat me niet lachen!

Gerben 02 juni 2022 Boekverkoper
Al honderden jaren wordt de spotprent gebruikt om belangrijke gebeurtenissen of personen in de actualiteit te becommentarieren of te ridiculiseren. Als aanklacht, propaganda of om vele andere redenen. Zeker sinds de uitvinding van de boekdrukkunst is de verspreiding en dus de impact van zulke getekende beelden enorm toegenomen. Op tal van momenten in de geschiedenis waar beeldvorming belangrijk was, werd een stortvloed van prenten over de bevolking uitgestort, met hun eigen beeldtaal.
In Laat met niet lachen! zijn veel zo'n tachtig prenten van 1570 tot nu verzameld. Ze worden besproken aan de hand van drie uitgangspunten: de prent, het verhaal erachter en de gehanteerde beeldtaal. Zo ontstaat een overzicht, waarin niet alle belangrijke gebeurtenissen uit de canon naar voren komen – vooral omdat sommige onderwerpen op het moment zelf niet belangrijk gevonden werden – maar dat weet te verrassen door de blik op soms bijna vergeten gebeurtenissen. Wie kent nog het verhaal van de Windhandel van 1720? En vanzelfsprekend kennen we de naam Goejanverwellesluis, maar wat gebeurde daar ook al weer?
Natuurlijk ligt de nadruk op de prenten die gemaakt zijn in de laatste honderd jaar, van grootheden als Peter van Straaten, Opland en Tom Janssen. Ook Schiedammer Theo Gootjes mag zeker niet ontbreken. Getoond wordt zijn spraakmakende tekening van Neelie Kroes.
Laat me niet lachen! is een heerlijk bladerboek, vol geschiedenis. En de vraag of de spotprent ook toekomst heeft, mag de lezer zelf beantwoorden.

Meer recensies van Gerben