Roman in mijn eigen achtertuin

Gerben 28 juli 2021 Boekverkoper
Een van de leukste bijkomstigheden van lezen is dat je plaatsen, waar je geweest bent, weer in boeken kunt tegenkomen. Of het nu Venetie is in Grand Hotel Europa of Suriname in Onder de paramariboom, als je er geweest bent, geeft het een feest der herkenning.
Maar als de volledige roman zich afspeelt in de wijken waar je al heel je leven doorheen fietst en loopt, wordt dat gevoel haast surrealistisch. Dat overkwam me bij het lezen van Arab, de debuutroman van Parham Rahimzadeh, geboren in Iran en opgegroeid in Schiedam.
Het is het rauwe verhaal van Bassam, een jongen die na het overlijden van zijn moeder niet alleen worstelt met het afronden van de middelbare school, maar ook de zorg draagt voor zijn vader, die werkloos steeds verder wegzakt in apathie en depressie. In Groenoord, de wijk waar Bassam opgroeit, is onder de jeugd de makkelijkste manier om aan geld te komen niet vakkenvullen in de plaatselijke supermarkt, maar drugs verhandelen. Een harde wereld, waarin een goede afloop niet mogelijk is. Zijn vriendschap en liefde wel zaken waar je op kunt vertrouwen?
Het verhaal van Bassam pakt je, met zijn straattaal en scherpe dialogen, vanaf de eerste pagina op en voert je mee door een verhaal over het verlangen naar onafhankelijkheid, vrijheid, vriendschap en afkomst. Op het Bachplein, bij snackbars Ketelbinkie en Mignon, in de Z-flats en op het Johann Straussplein.

Meer recensies van Gerben