Tip vanuit onverwachte hoek

Gerben 28 juli 2021 Boekverkoper
Soms krijg je boekentips uit vreemde hoeken. Het bezoek van Rob de Leede aan onze winkel naar aanleiding van zijn boek Schaken met Edgar Davids zorgde er maanden later voor dat ik met interesse begon in De onderstroom.
In deze roman verlaat de jonge Robert het mijnstadje waar hij woont. De omstandigheden zijn er abominabel en hij gaat op zoek naar het avontuur en werk, zwervend door Engeland, waar kort na de Tweede Wereldoorlog de gevolgen van die oorlog nog te merken zijn. Op zijn tocht komt hij bij toeval terecht bij Dulcie Piper. Een oude dame, die alleen, met haar herdershond, woont in een gammel huisje. Een ongewone, onafhankelijke vrouw, die niet op haar mondje gevallen is.
In ruil voor een maaltijd knapt Robert wat op. De volgende dag wil hij vertrekken, maar is er weer iets anders dat zijn aandacht opeist. Als een soort Sheherazade weet Dulcie hem te laten blijven. De gesprekken die zij voeren, brengen de twee steeds dichter bij elkaar. Robert leert over poezie en kunst en geniet van smaken die hij nog nooit geproeft heeft.
Een heerlijke roman vol Engelse sfeer, over vriendschap en het belang van het vinden van schoonheid in zaken. Fantastisch zomerboek!

Meer recensies van Gerben