Een wereldburger in stil Amsterdam

Gerben 02 juni 2022 Boekverkoper
Wereldburger Pieter Waterdrinker strijkt in november 2020 neer in Amsterdam. Hij hoopt wat lezingen te kunnen geven over zijn pas verschenen boek (onder andere bij onze boekhandel) en wat gesprekken te voeren met zijn uitgever en de krant waarvoor hij schrijft. Daartoe strijkt hij neer in het Schrijvershuis aan het Spui.

Met zijn vrouw in hun huisje in Frankrijk (ze hebben hun huis in Sint Petersburg verlaten en de alweer opkomende pandemie, is hij op zichzelf aangewezen. Zeker als alle lezingen ook langzaam afgezegd worden (helaas!). Hij komt nergens aan toe.

Dan duiken er twee personen op in zijn leven: de mooie, dertigjarige Jeva Harms, die op zoek is naar woonruimte en ook af en toe in het appartement wil verblijven en zijn oude klasgenoot en schoolvriend Otto Brons. Hij is steenrijk geworden en nogal vol van zichzelf. Vol verhalen over zijn veroveringen en successen dringt hij zich aan Pieter op, die daar eigenlijk helemaal geen zin in heeft. Tot hij een geheim onthult, dat ook het leven van Pieter op zijn kop kan zetten.

Onderwijl belt zijn vrouw constant op omdat ze hem mist. Moet hij tegen haar zwijgen over Jevas aanwezigheid. Hij weet hoe ze kan zijn...

Biecht aan mijn vrouw is een heerlijk boek. Een van de beste boeken geschreven over de pandemie tot nu toe. Vol humor, maar ook met weemoed. Eén van de best verkochte titels van de boekenweek en dat was niet voor niets!

Meer recensies van Gerben