Neanderthalers en genonderzoekers

Gerben 28 juli 2021 Boekverkoper
Miquel Bulnes is een veelsoortig schrijver: met zijn boeken Zorg, Lab en Attaque wist hij mij enorm aan het lachen te maken en Het bloed in onze aderen is een prachtige historische roman die zich afspeelt in Spanje in de eerste helft van de vorige eeuw.
Nu is er Monstrum. Op de voorkant van het boek staat een schedel van een neanderthaler en dat is niet voor niets, want de paleontologie speelt een grote rol in het spannende verhaal.
Het boek begint als Estyr Bosvelt een sollicitatiegesprek heeft bij het ministerie van Buitenlandse Zaken en bij het gesprek ook een medewerker van het AIVD zit (zoals gebruikelijk voor haar functie). Het gesprek gaat vooral om haar vorig jaar bij een verkeersongeluk overleden Franse verloofde. Hij was een paleogeneticus en hield zich bezig met de DNA-verschillen tussen de mens en andere, eerdere mensachtigen, zoals de Neanderthaler. Maar waar hij precies mee bezig was, is niet helemaal duidelijk. Hij deed er nogal stiekem en schimmig over. Was zijn dood wel echt een ongeluk of zat er meer achter?
Langzaam leidt Bulnes ons door het verhaal en de voorgeschiedenis en langzaam wordt voor ons lezers en voor Estyr het plaatje duidelijk. Met vaardige pen en een afgemeten dosis feiten en theorieen houdt Bulnes ons bij de les in zijn spannende vertelling. Tot aan de verrassende ontknoping, die ons tegen die tijd door half Europa heeft gevoerd. Daarom is het zeker een fijn boek waarmee je in ieder geval in gedachten fijn mee op vakantie kunt.

Meer recensies van Gerben