Mooi vervolg

'Ver van huis' is de opvolger van 'Een nieuw begin' en opnieuw een mooi verhaal. In het 1ste boek moesten we eerst kennismaken met Peggy, haar gezin en haar pension Beach View House. Hier probeert ze vluchtelingen en andere logeurs een veilig onderkomen te geven in de eerste jaren van WOII.
De hoofdpersonages uit het 1ste boek blijven maar Sally en haar broertje Ernie hebben plaats gemaakt voor 4 jonge verpleegsters. Het zijn vooral Danuta en Polly die een hoofdrol spelen. De karakters worden mooi uitgewerkt evenals de levensgewoonten binnen het gezin van Peggy. Er wordt ook voldoende aandacht besteed aan de luchtaanvallen, die toch wel regelmatig plaatsvinden.
Ik vind het een interessant gegeven om een reeks te maken rond vaste personages, die in elk boek omringd worden door enkele andere personen.
Het boek leest heel vlot, geen onnodige verhaalstructuren of -wendingen, niettegenstaande ik vrij vlug een idee had hoe het boek eventueel zou kunnen eindigen.
Het verhaal speelt zich af tegen de achtergrond van de oorlog, maar we blijven wel gespaard van zware beproevingen tijdens deze droevige jaren.

Meer recensies van Gerda Brodelet