Mooie historische vertelling

Gerda Brodelet 17 maart 2024
´Rozeke´ vertelt het historische verhaal van Guillaume Van der Stighelen, een verlegen jongetje uit een armoedig gezin, eind 19de eeuw in Antwerpen. We leren zo de voorouders van de auteur kennen.
Het boek begint bij de 88ste verjaardag van Guillaume. We keren dan een heel stuk terug in de tijd om zo Guillaume als puber te leren kennen.
De auteur vertelt niet enkel het verhaal van Guillaume maar we zijn ook getuige van alle ontwikkelingen tijdens de eeuwwisseling.
Ik vond het een interessant verhaal, soms is doorzetting nodig om lange stukken door te komen. Het is in de 1e plaats het verhaal van Guillaume die zich ontwikkelt van verlegen puber tot geslaagde zakenman maar die op menselijk vlak veel tekortschiet.
De titel is wat misleidend, je zou denken aan een liefdesroman maar dat is het absoluut niet.

Meer recensies van Gerda Brodelet