Fictie en realiteit in innige omhelzing

Guido Goedgezelschap 29 februari 2020
Jens Vern, pseudoniem voor Sander Verheijen (1974) en hoofdredacteur bij Hebban zet met ‘De macht van K.’ zijn eerste stappen in de thrillerwereld. “Ik heb de thriller geschreven zoals ik thrillers graag lees” zegt hij in een interview. Zijn schuilnaam is er alleszins een met internationale allures. Wie weet?

Tim Turner, protoganist, begrijpt niet wat hem overkomt. Pas afgestudeerd, “ met de hakken ...”, krijgt een topjob aangeboden bij The Keeler Company, een marktleider in de IT-wereld. De legale en extra-legale voordelen zijn oogverblindend, o.a. een luxe flat in de schaduw van het optrekje van de president van The USA.
Is dit een hallucinante droom of pure realiteit?
De spreekwoordelijke keerzijde van de medaille drukt ons hoofdpersonage echter al vlug met de neus op de naakte feiten: de glitter en de glamour verdoezelen de duistere praktijken van K. Elke stap die Tim zet brengt hem meer een meer in gevaar tot hij moet vrezen voor zijn jonge leven. ‘De Vriend’, een voor Tim onbekende persoon, helpt hem te ontsnappen uit de scherpe klauwen van Keeler.

“ Als het net zich sluit, twijfel niet. Denk niet na, ... vlucht!

Een ander continent, een ander land, een andere stad en een andere naam: in Den Haag kan Tim zorgeloos verder met zijn leven, ... denkt hij. Een blitz-ontmoeting met een mysterieuze, knappe dame roept weer vraagtekens op. Is deze juffrouw wel wie ze is?

Jens neemt zijn tijd. Een onvermijdelijke proloog en een vrij lange aanloop leggen een solide basis voor de uitwerking van de plot.

De informatica ontwikkelde een eigen taaltje en een aan IT-gerelateerde thriller ontsnapt niet aan een aantal technische termen. Deze hoog-technologische woordenschat werkt geenszins storend omdat dit item niet bepalend is voor de plot.

De verhaallijnen van Tim Turner en Emily Green, de twee hoofdpersonages, zijn in de ik-persoon geschreven waardoor hun karakters het meest worden uitgediept. Toch is de belangrijkheid van enkele ‘bijrollen’ niet te onderschatten.
De relatief korte hoofdstukken, telkens over een ander personage, zorgen voor perspectiefwisselingen, waardoor de lezer attent moet blijven. De plotwisselingen garanderen een constante spanning, uitmondend in een Mission Impossible-achtig hoogtepunt.

Bewust of onbewust gaat de auteur de sensibiliserende toer op. Daar is niets mis mee natuurlijk. ‘Fictie en realiteit in innige omhelzing’. De onstuitbare ontwikkeling van IT en de snelheid waarmee dit gebeurt laat ons verloren lopen in het bos van de binaire cijfertjes. Beveiliging van persoonsgegevens wordt steeds belangrijker maar het misbruik van deze data door malafide personen of organisaties zorgen voor ‘een dodelijke omhelzing’.

Jens Vern heeft zijn debuut niet gemist: hij scoort onmiddellijk. “ ... die voor de ogen van het publiek de wedstrijd wint ... “ zong Boudewijn De Groot ooit. De schrijver heeft alles mee om publiekslieveling te worden en zich te nestelen in het hart van menig thrillerfanaat.
‘De macht van K.’ is een psychologische cyber-thriller met een sensibiliserende achtergrond die vooral zal bijblijven door het realistische lint waarin deze fictie is verpakt.
Het is uitkijken naar een tweede thriller van Jens. De nieuwsgierigheid is groot om te kijken of hij zijn talent kan consolideren.

Meer recensies van Guido Goedgezelschap