Twee snelheden, verrassend einde.

Een boek, een psychologische debuutthriller over een psychologe, geschreven door een psychologe: de ervaringsdeskundige bij uitstek. De Noorse Helene Flood ( 1982 ) is naast therapeut ook wetenschapper en een opleiding actrice zit eveneens in haar portefeuille. In Noorwegen en andere Scandinavische landen teistert zij de bestsellerlijsten en de rechten zijn reeds in 20 landen verkocht.

Ogenschijnlijk hebben Sigurd en Sara, het hoofdpersonage, de wind in de zeilen en ze lijken de touwtjes stevig in handen te hebben om een veelbelovende toekomst uit te bouwen. Diverse redenen, o.a. het oude, grote, geërfde huis van Sigurds opa, Oude Torp, dat er bij ligt als een ‘ Help, mijn man is een klussers-woning ‘, zorgen voor haarscheurtjes en barstjes in hun relatie. Professioneel wil het voor geen van beiden écht lukken, ... En dan, van het ene op het andere moment verdwijnt Sigurd. Is dit een onrustwekkende gebeurtenis?

““Het is nog donker als hij weggaat.”
“Ik ga nu”, fluister hij. “ Slaap maar lekker verder.”
Ik hoor zijn voetstappen op de trap, maar ik slaap weer voor hij de deur achter zich heeft dichtgetrokken.”

De gebeurtenissen die daarna op Sara afkomen zorgen langzaam maar zeker voor een chaos in het hoofd van Sara. Het ‘klusjeshuis’ wordt steeds meer een bron van ergernis, frustraties en onzekerheid leiden tot besluiteloosheid en onstabiliteit in haar gedrag. Vreemde gebeurtenissen in haar woning brengen haar op de rand en haar angst bundelt haar zenuwen tot strak gespannen kabels die elk moment kunnen knappen.
Breekt bij Sara de flinterdunne snaar tussen realiteit en waanzin?

“Ik heb de laatste dagen ontzettend veel verloren”, zeg ik. “Denk je niet dat ik dit huis, deze nachtmerrie van een een bouwproject direct zou weggeven als ik daardoor Sigurd terug zou krijgen?”

‘Helene Flood heeft een scherp oog voor details.’ Niets is minder waar. In dit geval zou men zelfs kunnen spreken van een enorme informatiestroom die als een tsunami op de lezer wordt los gelaten: niet eenvoudig om hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden om de juiste weg te vinden naar de afloop. Je krijgt de indruk dat het verhaal stagneert, dat er voortdurend op de rem getrapt wordt omdat het verwerkingscentrum van de lezer trager werkt dan de snelheid van de toevoer.
Lijnrecht daar tegenover staat het feit dat de auteur zeer korte zinnen afwisselt met lange passages waarin her en der wel eens wat leestekens ontbreken. Dit geeft je dan weer het gevoel dat de schrijfster té veel in een keer wil zeggen.

Sara is de spil, de hoeksteen in het verhaal. Alles draait om haar: handelingen, gebeurtenissen, verwerking, ... Flood heeft Sara als personage zeer sterk geprofileerd. Daarvoor werd gebruik gemaakt van flash-backs die inzichtelijke achtergronden blootlegde. Opmerkelijk is wel dat het hoofdpersonage de enige is die zo gedetailleerd is uitgewerkt. Zij is een dubieuze einzelgänger: je voelt met haar mee, je hebt medelijden, je leeft je in, in de problemen die ze te verwerken krijgt, al dan niet versterkt door externe gebeurtenissen in haar leven. Of je verguist haar als een lichtzinnige, gemakzuchtige, besluiteloze vrouw die zich maar moeilijk een plaats weet te vinden in de maatschappij. Het is met haar dus balanceren op een slappe koord: hoe zal zij deze situatie ondergaan en hoe zal zij hier uit geraken?
Sigurd en andere personages, zoals Sigurds collega’s en vrienden, de recherche, ... blijven eerder van ondergeschikt belang. Ook de leden van het onderzoeksteam van de politie blijven eerder wazige figuranten.
En ondanks de vaagheid over de personages kan de auteur de lezer enkele keren op het verkeerde been zetten. Daardoor houdt zij wel de spanning in het verhaal, eenmaal die er is.

Van een denderend debuut kan je niet spreken al is dit boek, na een eerder aarzelende start, best te smaken. Plot en setting zijn ingrediënten die hadden kunnen zorgen voor meer vuurwerk.
Haar talent zou ik niet in twijfel willen trekken en daarom ben ik nieuwsgierig naar een opvolger buiten haar comfortzone, d.w.z. zonder een hoofdpersonage als Sara en over een ander thema.

In afwachting geef ik 3 1/2 ster. Dat wordt dan bij Hebban, met het voordeel van de twijfel 4****.

Meer recensies van Guido Goedgezelschap