Noodlot: originele insteek en goed opgebouwde spanning!

Evy Benders is journaliste bij een regionale krant. De tijden zijn zwaar voor uitgeverijen van fysieke kranten en de posities van Evy en haar collega’s, staan onder druk. Evy is derhalve op zoek naar mogelijkheden zichzelf te onderscheiden. Wanneer bij de trekking van de hoofdprijs van de Postcodeloterij het dorpje Vierschoten als winnaar uit de bus komt, besluit Evy een diepte-interview te houden met winnaars en verliezers. Haar oom Victor, woont in Vierhuizen en ze besluit een paar dagen bij hem te logeren. Victor had zelf geen loten, maar helpt haar wel op weg door haar de namen op te geven van dorpsgenoten die wellicht een interessant verhaal hebben.

Gaandeweg ontdekt Evy onderhuidse spanningen en intriges in het dorp. Deels veroorzaakt door de grote geldprijzen, maar deels ook voortkomend uit een gebeurtenis uit het verleden. Ondanks waarschuwingen, spit Evy verder in de levens van de dorpelingen. Of dat goed afloopt, lees je in Noodlot.

“De vrouw perst haar lippen op elkaar om een lach te smoren. Ik denk dat ik de enige ben die hem echt kende zoals hij was. in alle opzichten, fluistert ze. Op dat moment is het Evy duidelijk wie ze voor zich heeft.”

Een originele en actuele insteek voor een uiterst spannend verhaal. Daarvoor heeft Visser gekozen. Dat deed ze ook al eerder in Stem en Meesterdeal. Haar twee voorgaande boeken waren al bijzonder veelbelovend, maar met Noodlot laat Visser zien dat ze gaandeweg nog verder is gegroeid als auteur.

“Na drie seconden van totale verlamming springt Evy overeind, trekt haar rugtas onder de tafel vandaan en glipt de achterdeur uit. Ze grijpt het stuur van Manuels fiets, vanuit de gedachte dat haar auto herkenbaar is, maar bedenkt zich.”

De constructie van het verhaal is nog geraffineerder en de personages komen uitstekend uit de verf, waarbij de auteur niet alleen haar hoofdpersonage, maar ook de vele andere betrokkenen prima weet te karakteriseren. Ook de emoties over de huidige gebeurtenissen alsmede over die in het verleden plaatsvonden, weet Visser prima in woorden te vatten.

De spanning blijft er feitelijk tot aan het einde in en Visser weet haar lezers met regelmaat op het verkeerde been te zetten. De frisse en toegankelijke schrijfstijl heeft Visser behouden en eveneens nog verder geperfectioneerd. Zo zijn haar dialogen van een fijne natuurlijkheid.

Kortom, Noodlot is een intrigerende thriller die hoge ogen zal gooien onder de liefhebbers van dit genre.

Over de auteur
Visser debuteerde met Stem (2015). Deze thriller werd genomineerd voor de Schaduwprijs 2016, de prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige thrillerdebuut.
Eind 2016 verscheen haar tweede thriller Meesterdeal. Eerder publiceerde Visser een vijftiental korte verhalen in verhalenbundels. Daarnaast geeft Visser workshops creatief schrijven, organiseert zij schrijfweken in Frankrijk en is zij medeoprichter van het schrijverscollectief Moordwijven.

Uitvoering
Uitgever: Prometheus