Informatief en humoristisch

HannekeSimons 27 september 2023 Auteur
Melanie During – De laatste lente van de dinosauriërs

⭐⭐⭐⭐ 1/2

Van HarperCollins ontving ik een exemplaar van het e-book De laatste lente van de dinosauriërs.

Met de welgekozen cover met een knalroze fukuiraptor maakt Melanie nog voor je het boek openslaat korte metten met het nog altijd levende vooroordeel dat dinosauriërs en fossielen een jongensding zijn. Kort door de bocht, misschien, maar mijn meisjeshart maakte een sprongetje.

Vóór het lezen van haar boek was ik nog niet bekend met Melanie During, terwijl zij toch absoluut een opvallende verschijning in de paleontologie is. Niet alleen door haar knalroze haren die fantastisch bij de cover van haar boek passen, maar ook door haar betrokkenheid bij grote projecten (wat een doorzetter!) en interessante podcasts.

Vanuit haar eigen jeugd, interesse en ervaring schetst Melanie During een interessant en leerzaam beeld van de populaire non-fictie wereld van dinosauriërs en aanverwanten, die zowel voor de meer belezen liefhebber als de leek zeer bereikbaar is. De grens tussen informatief en begrijpelijk is soms lastig, zeker als je zelf maar al te bekend bent in de wereld die je beschrijft, maar Melanie heeft deze in haar boek goed weten te vangen.

Ze weet biljoenen jaren in een overzichtelijke samenvatting te zetten. Deze ontastbare hoeveelheid tijd wordt voor ons langs een overzichtelijke lat van een 100-jarig leven gelegd, waar ze de rest van het boek op terug komt. Hoeveel maanden van jouw leven duurde die uitsterving van miljoenen jaren? Hoe oud was jij in jouw leven, op het moment dat de eerste daadwerkelijke dinosauriërs de wereld bevolkten? Al die jaren teruggebracht tot iets wat wij wel kunnen begrijpen, maakt een lange geschiedenis een overzichtelijke, ondersteund door illustraties en fotografie die aansluiten bij de besproken onderwerpen. Deze onderwerpen zijn onderverdeeld in een reeks interessante hoofdstukken.

Het voor mij enige obstakel was hoofdstuk twee; Lang Leve De Dinosauriërs. Na een prettig en zeer begrijpelijke introductie waarbij Melanie vaker dan eens een lach aan mij wist te ontlokken, werd het bij hoofdstuk twee een stuk pittiger. Begrijpelijk, dat wel, en Melanie benoemd dit zelf ook; er zijn zoveel dinosauriërs en al dan niet aanverwanten, het is geen beginnen deze allemaal eer aan te doen in één boek. Voor mij was daardoor de balans tussen een boek voor leken en zij die er meer verstand van hebben even kwijt. Bij hoofdstuk drie werd dit overigens weer opgevat en de rest van het boek had weer diezelfde duidelijke en grappige toon waar hoofdstuk een zo sterk mee begon.

Kort samengevat; als je van dinosauriërs, paleontologie, fossielen, geschiedenis van de aarde en natuur of iets dat daar ook maar vagelijk op lijkt geïnteresseerd bent, dan wil je dit boek gewoon gelezen hebben. Wil je ergens beginnen en weet je niet waar? Lees dit boek. Zoek je een cadeau voor iemand die gek is op een van bovenstaande onderwerpen? Geef dit boek. Kortom; het is gewoon een heel goed plan dit boek te lezen.

Dit boek krijgt een prominent plekje in mijn kast.

Meer recensies van HannekeSimons