Geen roman maar een prachtige uiteenzetting van een familiegeschiedenis

HannekeSimons 09 maart 2023 Auteur
Ik las 'Het Knoopjeskabinet' van Edmund de Waal.

Blijkbaar interpreteerde ik de achterflaptekst verkeerd, want ik had een roman verwacht over de genoemde familiegeschiedenis en de kunstverzameling, grotendeels afspelend in de Tweede Wereldoorlog.

Dat was het dus niet. Ja, uiteindelijk ging het daar ook over, maar zeker niet het hele boek en zeker niet als roman. Het Knoopjeskabinet is, om het zo maar te noemen, een feitjesknaller. De ontdekkingen van Edmund over de kunstverzameling van zijn familie, tot het ontstaan tot het in zijn bezit komen, wordt uitgebreid uit de doeken gedaan aan de hand van omschrijvingen, bezoeken aan locaties en stukjes geschiedenis.
En ondanks dat ik dat niet verwacht had, maakte dit het boek voor mij eigenlijk alleen maar gaver. Wat een verrassing dat zijn overover (hoeveel overs?) grootvader bevriend bleek te zijn met mijn favoriete schilders en in boeken van mijn favoriete schrijvers terugkwam. De uitgebreide stukjes geschiedenis, met quotes uit boeken of geschriften van soms toch echt grote namen, maakten het een interessant verhaal.

Geen roman dus, maar een mooi stukje verzamelde geschiedenis van een kunstverzameling die zware tijden en vele generaties overleefd.

Meer recensies van HannekeSimons