Wat moederliefde vermag

Hannie 27 maart 2024
Rutger, Kim en hun achtjarig dochtertje Peru gaan een zeiltocht rond de wereld maken, een grote droom van Rutger komt uit. Voor Kim en Peru is het niet hun ultieme droom, maar als gezin willen ze deze tocht volbrengen. Het zeilen vereist strenge regels die losgelaten kunnen worden als ze aangemeerd hebben. Op zeker moment ontstaat er een aanvaring met een andere boot, de eigenaren daarvan komen aan boord en nemen het bevel over. Ze kunnen niet zeilen, dus zijn ze afhankelijk van Rutger en Kim. Dit gaat gepaard met de nodige spanning en geweld.

Deze zeiltocht wordt regelmatig onderbroken door het verhaal vanuit Rosalía, een moeder met drie kinderen en zwanger van de vierde. Het leven in Nicaragua is niet gemakkelijk, er heerst armoede en er is sprake van veel geweld. Om voldoende geld te hebben gaat de vader van het gezin af en toe het criminele circuit in met gevaar voor eigen leven. Wat beide verhalen met elkaar te maken hebben, wordt pas later in het boek duidelijk.

Eva Nagelkerke is een pseudoniem voor de twee zussen Alexandra en Victoria Nagelkerke. Ze hebben al meerdere spannende thrillers op hun naam staan. De spanning is zeker in het begin van het boek niet erg hoog. Het lijkt een voortkabbelend gezinsverhaal. Pas op het moment dat de kapers aan boord van de zeilboot komen, treedt er een bepaalde dreiging op. Ook bij Rosalía komt er spanning voorbij als haar man weggaat voor een klus en ze wordt bewaakt door De Schele, die het niet te nauw neemt met de voorschriften. Als dan ook nog de bevalling op gang komt, wordt de situatie behoorlijk dreigend.

Niet mijn droom begint heel rustig, het verhaal kabbelt wat voort over zeilperikelen op de oceaan, waarin je constant op je hoede moet zijn om niet een aanvaring te krijgen met een groter schip of een container. De spanning tussen Rutger en Kim tijdens de lange tocht komt goed uit de verf. Het thrillerelement is pas aanwezig vanaf het moment dat kapers de boot overnemen. Dan wordt er gevreesd voor hun levens en krijg je een inkijkje in hun hoofden om allerlei ontsnappingsplannen te zien ontstaan.

Het boek leest vlot, wel had ik even moeite om de twee verhaallijnen te duiden, maar tenslotte kwamen die prachtig bij elkaar. De uiteindelijke plot was verrassend en origineel en de ware toedracht die pas helemaal op het eind onthuld werd, had ik niet aan zien komen. Een mooie afsluiting van een verhaal dat pas laat op gang komt wat betreft spanning, maar dan ook niet meer stopt tot het daverende einde.

Meer recensies zijn te lezen op indeboekenkast.com.

Meer recensies van Hannie