Petersburgse belevenissen?

Hans K 23 maart 2020
Zelf kom ik sinds 1984 zeer geregeld in Sint Petersburg, waar ik inmiddels beter de weg weet dan thuis. Dus dit boek meteen besteld. Herkenbaar zijn de herinneringen en de sfeerimpressies. Herkenbaar is ook de onvermijdelijke liefde die je opvat voor die stad en zijn bewoners, met zijn gruwelijke geschiedenis, maar ook zijn prachtige gebouwen en luchten. Maar als geheel stelt het boek toch wat teleur. Het is een bonte verzameling van verhaaltjes van gestudeerde Ruslandologen, blijkbaar een kleine kliek die elkaar goed kent, met soms wat onduidelijke invalshoeken, die alle kanten opschieten. Sommige sfeerimpressies en verhalen zijn uitstekend, andere ronduit slecht. Vandaar 3 sterren.

Meer recensies van Hans K