Geweldig maar slecht

hansmex 26 juli 2019
Ik ben onder de indruk van de hoeveelheid research die er gedaan is en de uitgebreide (60 pagina's!!) verslaglegging daarvan.

Als er geen goede reisgidsen in een bepaalde periode beschikbaar zijn, neem dan geen reisgids als uitgangspunt voor je verhaal. Met stijgende verbazing en uiteindelijk irritatie lees ik keer op keer dat Benjamin van Tudela ergens niet geweest is of er niet over geschreven heeft, Gebruik dat boek dan niet!! Of kies een andere periode waar wel goede reisgidsen beschikbaar zijn.

Als je een kleine 1.000 noten opneemt, is het belangrijk dat je een goed systeem van verwijzing hebt. Eerst opzoeken welk hoofdstuk je aan het lezen bent, voordat je de noot kunt terugvinden is een slecht systeem. Nummer dan alle noten in een keer door, veel makkelijker.

Ook de honderden tekstuele verwijzingen naar wat nog gaat komen en wat we al gelezen hebben, gaat na verloop van tijd knap irriteren.

En dan de recepten. Het is aardig om er een aantal op te nemen en dan de originele tekst te geven. Helaas is geen van die recepten dusdanig geschreven dat een 21e-eeuwer er iets mee kan. Het was pas echt aardig geweest als de geciteerde recepten voorzien waren van een reconstructie waarmee je in de keuken aan de slag kunt.

De materie die behandeld wordt en de kennis die verzameld is, verdienen een beter boek!!