Lezersrecensie

Alsof je een film kijkt

Harmke Hiemstra 28 augustus 2020
Een oude en een jonge man, de een rijk, zeer geleerd en in hoog aanzien tot in de verre omtrek, de ander een ongeschoolde voormalig slaaf voor wie de vrijheid zijn rijkdom was.
Welk een verschil, maar hun gezamenlijke interesse in de natuur en de liefde voor Zarafa, de giraffe, overbrugde de vooroordelen en bracht hen dichter bij elkaar. Tijdens de vele avonturen die ze samen beleefden ontdekten ze zelfs dat hun karakters niet eens zo veel van elkaar verschilden en ze kregen een sterke band.
Voor Agnita de Ranitz is geen moeite teveel geweest om zo waarheidsgetrouw mogelijk het verhaal op te kunnen tekenen van een voetreis in 1827 van Marseille naar Parijs om de giraffe te brengen die de Franse koning cadeau had gekregen van de pasja van Egypte. Zowel historisch als topografisch heeft ze alle feiten nauwkeurig onderzocht waarvan achter in het boek uitvoerig verslag is gedaan.
Van de geleerde Saint-Hilaire, die overigens nog maar 55 jaar was, maar voor die tijd al aardig oud, was veel bekend, maar van Atir voornamelijk dat hij een rokkenjager werd genoemd.
Om het verhaal nog boeiender en prettig leesbaar te maken is er aangaande het karakter van Atir en gebeurtenissen en dialogen wat fictie toegevoegd. Door het hele boek heen wordt er zowel door Saint-Hillaire als door Atir verslag gedaan, waardoor vermakelijk duidelijk wordt hoe de twee de gebeurtenissen op hun eigen manier hebben geïnterpreteerd. De schrijfster heeft zich hierbij bijzonder goed ingeleefd in de verschillende persoonlijkheden en bijbehorend taalgebruik.
Bij de omstanders die in groten getale overal toestroomden omdat ze nog nooit een giraffe hadden gezien zie je hoe mensen vanuit de aanvankelijke angst steeds nieuwsgieriger werden en er uiteindelijk een ware giraffengekte ontstond waar de middenstand handig op in sprong.
Genoten heb ik van het uitvoerige sfeerbeeld van de mooie Franse natuur. Ik kon de tijm en lavendel bijna ruiken.
Een boek dat ik een ieder kan aanraden, ook als je niet van geschiedenis houdt, want een geschiedenis die zo beeldend wordt verteld is allesbehalve saai.
Ik zie hier een heel leuk boek voor een filmproducent.

Meer recensies van Harmke Hiemstra

Gesponsord