Lezersrecensie

Beeldende woorden van de natuur

Harmke Hiemstra 10 maart 2023
Beeldende woorden van de natuur

Als ik de cover van dit boek bekijk, ben ik even stil. Het zilverkleurige licht in het donkere bos houdt mijn blik vast en laat me luisteren naar de verhalen die de foto onthult.
Bij doorbladeren zie ik prachtige foto’s van natuurfotograaf Otto Jelsma die stuk voor stuk voor verstilling zorgen. De auteur José Bosma had dan ook geen betere titel kunnen bedenken.
Pas als je de drukte van alle dag loslaat en je verwondert over de schoonheid en magie van de natuur, ervaar je wat de natuur je wil zeggen.
José heeft haar ervaringen en lessen uit de natuur weten te verwoorden in prachtige gedichten.
Haar woorden versterken het magische gevoel dat je krijgt bij deze foto’s en geven er tegelijk een spirituele lading aan. De foto’s laten je voelen hoe het is als de natuur je onverdeelde aandacht heeft. Dan ga je je één voelen met de natuur. Een gevoel, zo vertrouwd, dat het opeens heel goed past, dat er in de gedichten wordt gesproken over Moeder Natuur, Grootmoeder Maan en Grootvader Zon. Het is een liefdevolle verbondenheid, zoals je dat met familie kunt hebben. Een mooie vergelijking, want, zoals in één van de gedichten wordt gezegd: “Zonder natuur waren wij er niet geweest. Het is onze oorsprong.”
Als we de overweldigende schoonheid van de natuur toelaten in onze ziel, zullen we rust, troost en wijsheid ervaren.
De gedichten werken als een meditatie na een drukke dag. Heilzaam en leerzaam.

Meer recensies van Harmke Hiemstra

Gesponsord