Een klein leven

heinvdhoeven 02 maart 2020
Knap hoe de auteur vier middelbare scholieren volgt tot ze de 50 zijn gepasseerd: een advocaat, een schilder, een toneelspeler/filmster, een architect. Levens worden geloofwaardig beschreven, met veel details. Af en toe wordt het goed spannend. Verrassende wendingen in de levens, in de verhoudingen van de vier tot elkaar. Stukje bij beetje wordt de verschrikkelijke jeugd van een van hen uit de doeken gedaan; een verleden waarover hij tegenover zijn vrienden zwijgt. Ik krijg de indruk dat het boek heel goed vertaald is. Vreemd vind ik dat de auteur nergens over het geloof spreekt. Geen van de vier spreekt over religie, ook hun ouders, vrienden niet. De vrouwen in het boek hebben erg weinig persoonlijkheid. En een beetje overdreven vind ik dat bijna alle broeders in het klooster en bijna alle vrachtwagenchauffeurs op sex met jonge mannen uit zijn.

Meer recensies van heinvdhoeven